Δευτέρα 28 Ιουλίου 2008

Τα τρένα δεν εξυπηρετούν και ο ΟΣΕ γράφει…ζημιές

Τα τρένα δεν εξυπηρετούν και ο ΟΣΕ γράφει…ζημιές



Παρά τις κατά καιρούς παρεμβάσεις τα ελληνικά τρένα παρέμειναν ίδια από την εποχή που ο Χατζηχρήστος ερχόταν στην Αθήνα από τη… Μακρακώμη.

Οι μικρές παρεμβάσεις στη χάραξη και οι αλλαγές βαγονιών δεν άλλαξαν την εικόνα του οργανισμού, που σταδιακά εγκαταλείφθηκε από τους επιβάτες και τους μεταφορείς. Βεβαίως, και η επέκταση της αυτοκίνησης συνέβαλε στο να μετατραπεί ο ΟΣΕ σε «φτωχό-συγκοινωνιακό-συγγενή».

Τώρα όλα τα δρομολόγια του οργανισμού γράφουν ζημιές και το χειρότερο είναι ότι η κατάσταση φαντάζει μη αναστρέψιμη.

Ακόμα και το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι ζημιογόνο, καθώς το 2007 απέφερε ζημίες 19 εκατ. ευρώ, έχοντας αρνητική απόδοση 30%.

Τα έσοδα του ΟΣΕ από το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη ανήλθαν στα 44 εκατ. ευρώ έναντι 63 εκατ. ευρώ που ήταν τα έξοδα, με αποτέλεσμα την πρόκληση οικονομικής ζημιάς 19 εκ. ευρώ.

Στην Πελοπόννησο, όπου το δίκτυο υπολειτουργεί, τα συνολικά έσοδα του ΟΣΕ διαμορφώθηκαν στα 1,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα στα 26 εκατ. ευρώ, στην Δυτική Μακεδονία τα έσοδα 1,2 εκατ. ευρώ και τα έξοδα στα 11,8 εκατ. ευρώ, στην Αν. Μακεδονία τα έσοδα στα 11,5 εκατ. ευρώ και τα έξοδα 36 εκατ. ευρώ, ενώ και τα δρομολόγια εξωτερικού είχαν αρνητικό πρόσημο, καθώς τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 1,2 εκατ. ευρώ και τα έξοδα στα 9,6 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε., το μερίδιο που αντιστοιχεί στο σιδηρόδρομο στις εγχώριες επιβατικές μεταφορές αντιστοιχεί στο μόλις 1,8-2%, ενώ το αντίστοιχο για τις εμπορευματικές στο 4-5%.

Ο σιδηρόδρομος της Ελλάδας κατέχει την τρίτη θέση από το τέλος στην κατηγορία των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών της Ε.Ε., καθώς υπολείπονται μονάχα η Λιθουανία με 1,5% και η Εσθονία με 1,6%. Αντίθετα, οι χώρες με τη μεγαλύτερη διείσδυση του σιδηροδρόμου στις εσωτερικές επιβατικές μεταφορές είναι η Ουγγαρία (13,2%), η Δανία (9%) και η Γαλλία (8,6%).

Μάλιστα, για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια, ο ΟΣΕ κατάφερε να μειώσει, έστω και οριακά, τα έσοδα από τη μεταφορά επιβατών. Συγκεκριμένα, τα έσοδα από μεταφορά επιβατών ανήλθαν πέρυσι στα 68 εκατ. ευρώ έναντι 68,8 εκατ. ευρώ το 2006 και 67,9 εκατ. ευρώ το 2005.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ισολογισμού της περσινής χρήσης, οι ζημιές μετά από φόρους του ομίλου ΟΣΕ διευρύνθηκαν κατά 11% σε σχέση με το 2006, καθώς ανήλθαν στα 950,2 εκατ. Ευρώ, έναντι 855,2 εκατ. ευρώ το 2006.

Αντίστοιχα, το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού ανήλθε στα 932 εκατ. ευρώ, την ίδια ώρα που το σύνολο των υποχρεώσεων ξεπερνούσε τα 8,4 δισ. ευρώ.

Με τέτοια στοιχεία πάντως ακόμη και μια κρατική επιχείρηση… κλείνει.

Μιχάλης Παπανίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια: