Σωρεία παραλείψεων, παρατυπιών και πλημμελείς έλεγχοι
Δηλαδή, μια αμαξοστοιχία ξεκινάει με 14 παραπάνω βαγόνια χωρίς να τη δει κανείς! Χωρίς να ελέγξει κανείς τους συνδέσμους! Με ανυπόγραφο φύλλο πορείας! Με τον σταθμάρχη να δίνει εντολή αναχώρησης από το γραφείο του, που δεν έχει οπτική επαφή με τις γραμμές -λόγω έργων!-, στηριζόμενος σε προφορικές διαβεβαιώσεις! Το θέατρο του παραλόγου ανεβαίνει στη σκηνή του ΟΣΕ… Συνολικά, τουλάχιστον 10 υπάλληλοι του Οργανισμού ευθύνονται -για σωρεία παραλείψεων και παρατυπιών, πλημμελείς ελέγχους ασφαλείας, εγκληματικό υπέρβαρο- σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης του ατυχήματος της 14ης Ιουλίου λίγο πριν το σιδηροδρομικό σταθμό του Μπράλου.
Η παρ’ ολίγον τραγωδία, που είχε σαν συνέπεια τον τραυματισμό συνολικά 19 ατόμων -15 επιβατών και τεσσάρων μελών του προσωπικού της αμαξοστοιχίας- συνέβη όταν επιβατική αμαξοστοιχία της γραμμής Δίκαια - Αθήνα με 520 επιβάτες συγκρούστηκε με 14 «αδέσποτα» βαγόνια που είχαν αποκολληθεί από εμπορική αμαξοστοιχία και χωρίς κανείς να το έχει αντιληφθεί παρέμεναν ακινητοποιημένα στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Το πόρισμα καταδεικνύει σε μεγάλο βαθμό την εικόνα πλήρους διάλυσης του ΟΣΕ και τα σοβαρά και συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει το μέσο που μέχρι πρότινος θεωρούνταν το πλέον ασφαλές.
Οι ευθύνες, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα, αποδίδονται αρχικά στο προσωπικό που ενεπλάκη στην προετοιμασία δρομολόγησης του συρμού και κατά δεύτερον στο προσωπικό αντιμετώπισης της κυκλοφορίας της αμαξοστοιχίας από τη στιγμή που διασπάστηκαν τα βαγόνια και έπειτα.Συγκεκριμένα, για την πρώτη περίπτωση:
▪ Ο υπόλογος αμαξοστοιχίας απουσίαζε από την παράδοση της υπηρεσίας της αμαξοστοιχίας στον μηχανοδηγό, καθώς επίσης και από τη δοκιμή πέδης της αμαξοστοιχίας και δεν συνυπέγραψε τα αποτελέσματά της.
▪ Ο αρχιελιγμοδηγός (βοηθός υπολόγου αμαξοστοιχίας), παρότι γνώριζε ότι στην ίδια γραμμή του σταθμού βρισκόταν και σύνθεση με προορισμό το Θριάσιο Πεδίο, «δεν μερίμνησε για τον σαφή διαχωρισμό των δύο συνθέσεων», με αποτέλεσμα οι τελευταίες να αναχωρήσουν ως ενιαίος (!) συρμός.
▪ Ο σταθμάρχης κυκλοφορίας περιορίστηκε σε προφορική διαβεβαίωση και επέτρεψε την αναχώρηση χωρίς να εξασφαλίσει την υπογραφή του φύλλου πορείας, διότι το γραφείο του είχε προσωρινά αλλάξει θέση λόγω έργων και δεν είχε οπτική επαφή με την αναχώρηση!
▪ Ο μηχανοδηγός παρέλαβε το φύλλο πορείας ανυπόγραφο, ο επισκέπτης δεν έλεγξε επαρκώς το σύνδεσμο έλξης και ο κλειδούχος «δεν προέβη στη σωστή σύσφιξη του συνδέσμου έλξης 7ης και 8ης φορτάμαξας».
Οσον αφορά την αποκόλληση των βαγονιών:
▪ Ο μηχανοδηγός, όταν ρωτήθηκε για την ακεραιότητα της αμαξοστοιχίας, απάντησε θετικά με τηλεγράφημα, χωρίς να σταματήσει για να ελέγξει αν του έλειπαν βαγόνια.
▪ Ο κεντρικός χειριστής του Λιανοκλαδίου, παρά την εμπειρία του, βασίστηκε στο άμεσο τηλεγράφημα του μηχανοδηγού και δεν ζήτησε περαιτέρω έλεγχο.
▪ Ο β’ μηχανοδηγός δεν αντέδρασε στον ανεπαρκή έλεγχο και δεν αντελήφθη ούτε αυτός τη διάσπαση των βαγονιών παρά ύστερα από αρκετή ώρα.
Σε τροχιά ριζικών αλλαγών ο ΟΣΕ
Ριζικές αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας του ΟΣΕ αναμένεται να ανακοινώσει εντός των ημερών ο υπουργός Μεταφορών κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος δεν κρύβει τον προβληματισμό του για τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης αλλά και οικονομικής απαξίωσης του Οργανισμού. Το έλλειμμα του ΟΣΕ το 2007 διαμορφώθηκε στα 750 εκατομμύρια ευρώ ενώ υπολογίζεται ότι κάθε ημέρα λειτουργίας του «μπαίνει μέσα» κατά 2 εκατομμύρια ευρώ. Το ατύχημα στο Λιανοκλάδι αποκάλυψε πλήρως τις σημερινές παθογένειες του ΟΣΕ. «Αδήλωτα βαγόνια» που στερούσαν έσοδα από τον ΟΣΕ, χαμηλό επίπεδο ευθύνης από στελέχη του Οργανισμού και έλλειψη αυτοματοποιημένων συστημάτων ελέγχου παρά τις επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Στο στόχαστρο του υπουργείου μπαίνουν τα δρομολόγια με μηδενικά έσοδα, καθώς και το σύστημα προμηθειών και κατασκευής έργων, όπου οι καταγγελίες είναι πολλές, ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και στο μάνατζμεντ του Οργανισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, δημιουργείται στον ΟΣΕ Υπηρεσία Εσωτερικών Ελέγχων που θα έχει ως βασικό σκοπό τη διερεύνηση των προμηθειών αλλά και των χρηματοοικονομικών ροών. Τα στελέχη της Υπηρεσίας θα διερευνούν καταγγελίες ενώ θα ελέγχουν τη λειτουργία όλων των οικονομικών διευθύνσεων. Παράλληλα, ο Οργανισμός θα αναζητήσει στελέχη (managers) για να βελτιώσει το επίπεδο διοίκησης στις βασικές διευθύνσεις του ΟΣΕ. Ο δανεισμός πέρυσι ανήλθε σε 1,2 δισ. ευρώ ενώ φέτος υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ, όση δηλαδή είναι η υστέρηση των δημόσιων εσόδων στην εκτέλεση του φετινού Προϋπολογισμού. Οι συσσωρευμένες οφειλές στα τέλη του 2007 προσέγγισαν τα 7 δισ. ενώ έως το 2010 θα έχουν υπερβεί τα 12,5 δισ.
ΒΑΘΗ ΜΑΡΙΑ
Ελεύθερος Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου