Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2008

Η έρευνα του sync για τα Ελληνικά blogs

Νίκος Δρανδάκης - Sat, Nov 29, 2008

Η ιδέα για την έρευνα μου ήρθε μετά από την αντίστοιχη που διεξήγαγε το περιοδικό Monthly Review και η VPRC. Όχι επειδή ήθελα να τους “κοντράρω” - το αντίθετο, ηθελα να τη συμπληρώσω. Η έρευνα που είχαν κάνει ήταν μια σοβαρή προσπάθεια, που είχε και τις αδυναμίες της. Αντίστοιχες (ίσως και περισσότερες) αδυναμίες θα βρεθούν και για την έρευνα που τρέχει το sync.gr.

Το πρώτο που θέλω να πω είναι ότι η έρευνα που κάνουμε δεν είναι επιστημονική. Δεν την οργανώνει κάποιος έγκυρος φορέας δημοσκοπήσεων αλλά το sync.gr, και αυτό μπορεί να κάνει αρκετούς να βάλουν τα μαχαίρια στις θήκες. Κατά το σχεδιασμό της μίλησα με αρκετούς ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το αντικείμενο και πήρα αρκετές συμβουλές τις οποίες αξιοποίησα. Στο τέλος όμως οι ερωτήσεις επιλέχθηκαν με βάση τα ερωτήματα που γνωρίζω ότι υπάρχουν μέσα στην κοινότητα μας και πιστεύω ότι θα δώσουν την καλύτερη δυνατή εικόνα για το χώρο.

Θέλω να βγουν αρκετά συμπεράσματα τα οποία θεωρώ χρήσιμα, και δεν επιζητώ την αναγνώριση της επιστημονικής κοινότητας των δημοσκόπων - την οποία σέβομαι απόλυτα και στην οποία δεν ανήκω. Θεώρησα ότι το sync.gr έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα που ονομάζεται “κατοχυρωμένοι bloggers”. Μια ομάδα δηλαδή από bloggers οι οποίοι αποτελούν ένα απόλυτα αξιόπιστο δείγμα, με την έννοια ότι αυτοί που απαντούν ξέρουμε (στα σίγουρα) ότι είναι ιδιοκτήτες ενός τουλάχιστον Εληνικού blog.

Πέρα από τα στοιχεία της έρευνας, θα είναι επίσης διαθέσιμα σημαντικά στατιστικά στοιχεία που καταγράφονται στη βάση δεδομένων του sync.gr, και αφορούν τον αριθμό των blogs, τον ημερήσιο ή μηνιαίο αριθμό των blog posts, τη συχνότητα της αρθρογραφίας, και πάρα πολλά άλλα δεδομένα. Όλα αυτά τα πολύτιμα και μοναδικά στοιχεία είναι το συμπλήρωμα που πιστεύουμε ότι θα κάνει την παραπάνω έρευνα πολύτιμη σε όσους θέλουν να καταλάβουν το που βρίσκεται και που πηγαίνει η Ελληνική μπλογκόσφαιρα.

Ένα ακόμη πλεονέκτημα της συγκεκριμένης έρευνας (το οποίο δεν έχω δει μέχρι τώρα σε καμία άλλη) είναι ότι διεξάγεται αποκλειστικά online μέσα από ένα λογισμικό που χρησιμοποιούν μεγάλοι ερευνητικοί οργανισμοί του εξωτερικού (όπως η Forrester Research) με το οποίο είμαστε βέβαιοι ότι λαμβάνουν μέρος μόνο αυτοί οι οποίοι προσκλήθηκαν (καθώς η πρόσκληση φτάνει στο προσωπικό τους email και από εκεί οδηγούνται μέσω ενός μοναδικού προσωπικού link), και κανείς άλλος. Είμαστε επίσης βέβαιοι ότι λαμβάνουν μέρος μόνο μία φορά και δεν μπορούν να επαναλάβουν τα ερωτήματα, ή να στείλουν τα links σε άλλους.

Το πλεονέκτημα αυτό έχει και άλλες διαστάσεις. Μέχρι τώρα, μεσάνυχτα Σαββάτου και 12 ώρες μετά το ξεκίνημα της έρευνας, έχου συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο 480 bloggers. Χωρίς να έχω κάνει τίποτα - εκτός από επίλυση λίγων αποριών στο Twitter. Όχι μόνο αυτό, αλλά, ανά πάσα στιγμή γνωρίζω την συγκεντρωτική εικόνα της έρευνας καθώς, ό,τι ώρα μπω στο διαχειριστικό εργαλείο βλέπω τα αποτελέσματα των μέχρι τότε απαντήσεων με αριθμούς και γραφήματα.

Πιστεύω ότι έχω δει το μέλλον των δημοσκοπήσεων, και αυτό είναι online. Η ευκολία, η ταχύτητα, αλλά και η ποσότητα της πληροφορίας είναι τρομακτική. Αν το συγκρίνουμε αυτό με τη μέθοδο των τηλεφωνικών μετρήσεων, μια διαδικασία παλιού τύπου, εντάσεως εργασίας, με μεγάλο κόστος σε ανθρώπινο κόπο και σπατάλη χρόνου, θα καταλάβουμε που πάει το πράγμα πολύ σύντομα.

Στόχοι

Ξαναγυρνώ στην έρευνα του sync.gr. Ο στόχος μου (όπως είπα στο ξεκίνημα) δεν ήταν να ανταγωνιστώ την αντίστοιχη έρευνα του Monthly Review, αλλά να τη συμπληρώσω. Εκείνη ήταν προσανατολισμένη απολύτως στα πολιτικά χαρακτηριστικά της μπλογκόσφαιρας. Στο sync.gr από την άλλη στεκόμαστε περισσότερο στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των bloggers που έχουν να κάνουν με το πως βλέπουν τα θέματα της δραστηριοποίησής τους στο blogging.

Πως βλέπουν την ανωνυμία, τη δημοσιογραφία των blogs, αν βλέπουν επαγγελματική προοπτική, ή αν επηρεάζει πλευρές της ζωής τους άλλες εκτός από την πολιτική τους ταυτότητα. Ποιά πλατφόρμα blogging προτιμούν, και αν δίνουν σημασία στα πνευματικά δικαιώματα του περιεχόμενου που αναπαράγουν. Αν “τσεκάρουν” την αλήθεια όσων αναπαράγουν ή διαδίδουν, και πως μετρούν την επιτυχία του blog τους. Αν επηρεάζει το blogging την επαγγελματική τους δραστηριότητα και αν νιώθουν να μπαίνουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντας σε διάφορους κύκλους - επαγγελματικούς ή κοινωνικούς.

ΑΥΤΑ (και άλλα) είναι κατά τη γνώμη μου, τα πολύ σημαντικά στοιχεία που απασχολούν την κοινότητα των μπλογκερς, και ενδιαφέρουν επί της ουσίας και την κοινωνία γύρω από το μπλογκινγκ, και αυτά προσπαθούμε να καλύψουμε με αυτή την έρευνα.

Update: Έριξα μια ματιά στις απαντήσεις που έδωσαν μέχρι τώρα οι bloggers στην ερώτηση που υπάρχει στο τέλος, και τους ζητά να γράψουν ένα μικρό ελεύθερο κείμενο για το πως βλέπουν οι ίδιοι το blogging στην Ελλάδα. Διαπιστώνω ότι είναι το σημαντικότερο κομμάτι της έρευνας. Απαντήσεις (πολύ διαφορετικές μεταξύ τους) που δείχνουν τον τεράστιο πλούτο συναισθημάτων που τους γεννά η λέξη blogging. Ένα πλούτο συναισθημάτων, θετικών και αρνητικών, εκφράσεων και ιδεών που με μεγάλη μου χαρά θα παραθέσω στο έγγραφο της έρευνας για να δει ο κόσμος το σημαντικότερο κομμάτι της έρευνας: την ελεύθερη άποψη του Έλληνα blogger για το Μέσο του με λίγα λόγια.

Update 2: έχω δει ότι αρκετοί bloggers δίνουν δημόσια το link που έλαβαν για την έρευνα, ώστε να απαντήσουν και άλλοι το ερωτηματολόγιο. Είναι μάταιο, καθώς το link είναι μοναδικό για τον καθένα και, εφόσον απαντήσει ο κάθε μπλόγκερ την έρευνα δεν επιτρέπει σε άλλον να μπει με αυτό το ink.

http://www.nylon.gr/