Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009

ΦΟΡΟΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ


ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

κ. Ευριπίδη Στ. Στυλιανίδη



Αθήνα, 26/03/2009


    ΘΕΜΑ: ΦΟΡΟΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ


Σε μια εποχή που η οικονομική κρίση πλήττει τις εξωστρεφείς οικονομικές δραστηριότητες, τις οποίες η κυβέρνηση στηρίζει με ακολουθία μέτρων, η ΥΠΑ δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού επιβάλλοντας κατά κεφαλή «χαράτσι» σε κάθε τουρίστα που επισκέπτεται τον τόπο μας, με τη μορφή των φόρων αεροδρομίου, οι οποίοι είναι σημαντικά υψηλότεροι συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες, όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω πίνακα, που λήφθηκε από την Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων Νομού Χανίων:


Αεροδρόμιο Φόροι Αεροδρομίου (€)
Αθηνών – «Ελευθέριος Βενιζέλος» 29
Χανίων – «Ι. Δασκαλογιάννης» 19
Ηρακλείου – «Ν. Καζαντζάκης» 19
Βαρκελώνη 7,5
Μιλάνο (Μαλπένσα) 11
Μαδρίτη 7,5
Μαγιόρκα 7,5
Κανάρια Νησιά (Τενερίφη) 6
Λισαβόνα 14
Βερολίνο (Σενέφελντ) 12
Στοκχόλμη 17
Άμστερνταμ 18
Λονδίνο (Κάτγουικ) 18

Στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» οι φόροι αντιστοιχούν στο κόστος ενός ολόκληρου εισιτηρίου μετάβασης ενός τουρίστα στην Ισπανία με μία εταιρία χαμηλού κόστους, ενώ σε αντίθεση το γειτονικό αεροδρόμιο της Αττάλειας, έχει από τα χαμηλότερα τέλη χρήσης αν και διαθέτει τρία (3) τέρμιναλ και υποδέχεται πάνω από 14 εκατομμύρια τουρίστες, μόνο από το εξωτερικό (στοιχεία 2007), όσο δηλαδή είναι το σύνολο του Ελληνικού Τουρισμού.


Επιπροσθέτως, πρέπει να σημειωθεί ότι η Τουρκία έχει μηδενίσει σε κάποια αεροδρόμιά της τα τέλη προσγείωσης, ενώ στην Κύπρο η μείωση των τελών αυτών είναι της τάξης του 50%.


Ειδικά, για το αεροδρόμιο των Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης» ένα σημαντικό μέτρο που πρέπει να ληφθεί από την Πολιτεία είναι αυτό της κατάργησης του μονοπωλίου της επίγειας εξυπηρέτησης (handling), καθώς το συγκεκριμένο αεροδρόμιο βρίσκεται πολύ κοντά -εάν δεν έχει ήδη ξεπεράσει- το όριο των 2 εκατομμυρίων επιβατών. Σύμφωνα με την οδηγία 96/67/ΕΚ του Συμβουλίου (που προσαρμόστηκε στη χώρα μας με το Π.Δ. 285/1998) στο όριο αυτό επιβάλλεται η κατάργηση του μονοπωλίου, όπως άλλωστε έχει ήδη γίνει στα αεροδρόμια Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας.


Η διατήρηση του μονοπωλίου στην επίγεια εξυπηρέτηση δε λειτουργεί προς όφελος κανενός, καθώς προκαλεί:

α) Υψηλό κόστος για τις αεροπορικές εταιρίες που επιβαρύνει τελικά το τουριστικό πακέτο. Στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», που είναι ένα από τα ακριβότερα αεροδρόμια στην Ευρώπη, η απελευθέρωση του handling, οδήγησε σε μείωση του κόστους 20-25% συγκριτικά με το «Ελληνικό» και

β) Χαμηλής ποιότητας παρεχόμενες υπηρεσίες, λόγω ελλείψεως συνθηκών ανταγωνισμού.



Κατόπιν των ανωτέρω:


ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ



Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου:


  1. Να μειωθούν οι φόροι αεροδρομίου, όχι μόνο ως μέτρου υποβοήθησης του τουρισμού, αλλά και για να παύσει η χώρα μας να δυσφημείται ως ακριβός και υπερτιμημένος προορισμός στο εξωτερικό;

  1. Να μειώσετε τα τέλη προσγείωσης;

  1. Να καταργήσετε το μονοπώλιο στην επίγεια εξυπηρέτηση στο αεροδρόμιο των Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης»;


                  Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ


                  Στέλιος Γ. Νικηφοράκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: