Σάββατο 25 Απριλίου 2009

Κοκό Σανέλ - Η ατίθαση


Πέπη Ραγκούση



Κοκό Σανέλ. Γεννήθηκε πάμφτωχη σε μια πολυμελή οικογένεια και πέθανε πάμπλουτη και μόνη. Θέλοντας να ανατρέψει τα πάντα στη μόδα, καθιέρωσεκλασικές τάσεις και αξίες, όπως η ηλιοθεραπεία και το ταγέρ. Η ζωή της γυναίκας που δεν ήθελε να την αγαπούν μοιάζει ,ούτως ή άλλως, με σενάριο. Το οποίο φέτος «σπάει σε δύο ταινίες». Στη μία, που θα προβληθεί στο Φεστιβάλ των Καννών, ηΟντρέ Τοτού υποδύεται την «Κοκό πριν τη Σανέλ». Και στην άλλη, η Άννα Μουγκλαλίς υποδύεται τη δαιμόνια αυτοκράτειρα της μόδας την εποχή του ειδυλλίου της με τον μόνο άντρα που αγάπησε πραγματικά. Τον Ιγκόρ Στραβίνσκι.

Η Πέπη Ραγκούση «ράβει» κομμάτια από τη συναρπαστική ζωή της γυναίκας που επέβαλε ως μόδα στις γυναίκες την ανυπακοή. Στα στερεότυπα, στους κανόνες της αισθητικής και της κοινωνίας, στους άντρες.

Ανατρεπτική αλλά και παθιασμένη ιχνηλάτρια του κλασικού. Τολμηρή και ανυπότακτη. Ανυπόμονη και μεθοδική συγχρόνως. Κακότροπη αλλά γενναιόδωρη. Πεισματάρα και νεωτερίστρια. Συνδύαζε τον παρορμητισμό με την εμμονή στη στοχοπροσήλωση και κατόρθωσε να «ξεβάψει» στο φεμινισμόμεγάλες δόσεις θηλυκότητας. Η πιο διάσημη Γαλλίδα της εποχής της, που στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής ερωτεύτηκε έναν αξιωματικό των ναζί, προτιμούσε να τη θαυμάζουν παρά να την αγαπούν. Η μόνη προσωπικότητα από το χώρο της μόδας που το περιοδικό «Time» συμπεριέλαβε στους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στη διάρκεια του 20ού αιώνα απαξίωνε τη μόδα, διακηρύσσοντας το πόσο εφήμερη είναι.

«Ήταν κάτι σαν θαύμα. Δούλεψε στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους, τους ποιητές και τους μουσικούς», έλεγε για αυτήν ο φίλος της Ζαν Κοκτό. Και ο μεγάλος της αντίπαλος, ο Κριστιάν Ντιορ, παραδέχθηκε πως«η Κοκό δεν είναι απλώς μπροστά από την εποχή της. Είναι μπροστά από τον εαυτό της». Η ίδια πίστευε ότι κοινωνία –υψηλή κοινωνία– και μόδα συνδέονται άμεσα και περίπλοκα μεταξύ τους. Και έλεγε: «Δεν μπήκα στην κοινωνία αυτή επειδή έπρεπε να σχεδιάσω ρούχα. Σχεδίασα ρούχα ακριβώς επειδή μπήκα στην κοινωνία αυτή. Επειδή ήμουν η πρώτη που έζησε τη ζωή αυτού του αιώνα». Ωστόσο, ήταν πάντα δύσπιστη σε αυτήν τη λεγόμενη «υψηλή κοινωνία» που την αποθέωσε, αφού όπως έλεγε «...υπάρχουν άνθρωποι πλούσιοι και άνθρωποι που απλώς έχουν χρήματα»...>>> η συνέχεια εδώ




Δεν υπάρχουν σχόλια: