Κυριακή 12 Απριλίου 2009

ΙΗΣΟΥΣ: Η πιο παρεξηγημένη μορφή της ιστορίας



ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΣΕΦΕΡΟΥ



Την Εβδομάδα των Παθών διανύουμε από σήμερα, και συγχρόνως την εβδομάδα των υποκριτών, που θα σπεύσουν να εκδηλώσουν με κάθε υποκριτικό τρόπο τη δήθεν αγάπη τους στον κεχρισμένο προφήτη από τη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας. Μάλιστα η παρέλαση των υποκριτών άρχισε από τη νυχτερινή εκπομπή του Κώστα Χαρδαβέλλα, «Οι Πύλες του Ανεξήγητου».

Προσκεκλημένοι του ήταν αρκετοί σύγχρονοι φαρισαίοι οι οποίοι καταπιάστηκαν με άκρως “πνευματικά" θέματα, όπως το εάν ο Ιησούς ήταν Έλληνας, αν ήταν καστανός ή ξανθός, αν είχε γαλανά μάτια, μακριά ή κοντά μαλλιά, ποια μορφή του έδωσαν οι ειδικοί μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, και άλλα ευτράπελα, όλα ακατάλληλα για ενήλικες και άσχετα με την ουσία της διδασκαλίας του μεγάλου προφήτη. Προφανώς το πρόγραμμα αποσκοπούσε στο να προστατέψει το τηλεοπτικό κοινό από σκανδαλισμό και ενδεχόμενη ανεπιθύμητη ανάνηψη από τις πλάνες του. Για το λόγο αυτό η θεότητα του Ιησού και η δωρεάν σωτηρία που (τάχα) χάρισε στους Χριστιανούς δεν ήταν στην ατζέντα της εκπομπής, όπως δεν ήταν και η σωματική Ανάστασή του. Αμφισβητήσεις πάνω σε τέτοια θέματα-δόγματα βλάπτουν σοβαρά και την τηλεθέαση, κι έχουν γνώση οι φύλακες. Το φλέγον θέμα ήταν αν είχε γαλανά μάτια κι αν ήταν Έλληνας, που μάλλον ήταν, αφού όλοι οι θεοί είναι ελληνικής καταγωγής, όπως άλλωστε και όλοι οι δαίμονες!

Ο Ιησούς είναι αναμφίβολα η πιο δραματική και πιο παρεξηγημένη μορφή της ιστορίας. Λατρεύτηκε από δισεκατομμύρια πιστούς ανά τους αιώνες – για λάθος λόγους – και μισήθηκε από άλλους τόσους, πάλι για λάθος λόγους. Εκείνοι που τον αγάπησαν, δεν τον αγάπησαν βεβαίως για τις εγωκτόνες εντολές του. Πόσοι άνθρωποι θα τον λάτρευαν επειδή είπε: «Αν κάποιος θέλει νάρθει πίσω μου, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, κι ας σηκώσει τον σταυρό του, κι ας με ακολουθεί»; Πόσο εύκολο είναι ν’ απαρνηθεί κανείς τον εαυτό του, δηλαδή το εγώ με τις επιθυμίες του; Πόσοι άνθρωποι αντέχουν να θυσιάσουν τα συμφέροντά τους και ν’ ακολουθήσουν το δρόμο της προσφοράς και της αυτοθυσίας που χάραξε ο Ιησούς; Ελάχιστοι; Κανένας;

Και πόσοι άνθρωποι μπορούν να τηρήσουν την εντολή: «Να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να ευλογείτε εκείνους που σας καταρώνται, να ευεργετείτε εκείνους που σας μισούν, και να προσεύχεστε για εκείνους που σας βλάπτουν και σας κατατρέχουν»;
Πόσοι άραγε μπορούν ν’ αντέξουν εκείνη τη σκληρή, αν και αλληγορική, ρήση: «Εάν ο οφθαλμός σου ο δεξιός σε σκανδαλίζει, έκβαλε αυτόν και ρίψον από σου· διότι σε συμφέρει να χαθεί εν των μελών σου και να μη ριφθεί όλον το σώμα σου εις την γέεννα»;
Και πόσοι θα αγαπούσαν τον Εβραίο προφήτη για την εντολή του: «Αν θέλεις να είσαι τέλειος, πήγαινε, πούλησε τα υπάρχοντά σου, και δωσ' τα στους φτωχούς· και θάχεις θησαυρό στον ουρανό· και έλα, ακολούθα με»;

Κακά τα ψέματα, φίλοι μου Χριστιανοί ή "Χριστιανοί". Ακόμη και η βασική εντολή του Ιησού «Αγάπα τον πλησίον σου σαν τον εαυτό σου» δεν είναι πρακτικά εφαρμόσιμη. Αν όμως η διδασκαλία του Ιησού είναι τόσο σκληρή, τότε γιατί ο ίδιος αγαπήθηκε και λατρεύτηκε με πάθος από τόσους ανθρώπους; Μα για το παραμύθι της δωρεάν σωτηρίας και της αιώνιας ζωής που επινόησαν οι θρησκευτικοί του ταγοί. Λίγο τόχεις να πληρώσει άλλος για τις αμαρτίες σου κι εσύ να τη βγάλεις καθαρή; Φοβερή εφεύρεση η δωρεάν σωτηρία αδέλφια! Ποιος δεν τη θέλει; Ποιος δε θέλει ν’ αναστηθεί, επειδή ο Ιησούς νίκησε το θάνατο; Ποιος νουνεχής θ’ άφηνε τέτοιο δώρο να πέσει κάτω και δε θ' άπλωνε το χέρι του να το αρπάξει;

Είναι αλήθεια ότι ο άνθρωπος δε συμφιλιώθηκε ποτέ με το θάνατο, και δε συγχώρησε ποτέ το Θεό που τον έκανε θνητό. Έτσι λοιπόν, για να τιμωρήσει το Δημιουργό του για το μεγάλο σφάλμα του, τον κατέβασε στη γη, τον έστειλε στο Σταυρό για να τιμωρηθεί εκείνος για λογαριασμό του, και κατόπιν τον ανάστησε ώστε ο αναστημένος θεός ν' αναστήσει και το πλάσμα του μια μέρα των ημερών. Τρομερό παιδί ο άνθρωπος! Απύθμενος ο εγωισμός του. Ασύλληπτη η κουτοπονηριά του! Δεν είχε άδικο ο Μωυσής που έγραφε στη Γένεση για λογαριασμό του Θεού: «Και ο Κύριος μεταμελήθηκε που δημιούργησε τον άνθρωπο επάνω στη γη· και λυπήθηκε στην καρδιά του.»

Ώστε λοιπόν, ο Ιησούς αγαπήθηκε και λατρεύτηκε και λάθος λόγους! Για να δούμε τώρα για ποιους λάθος λόγους μισήθηκε από εκείνους που δεν τον πιστεύουν; Πρώτα απ’ όλα μισήθηκε διότι όντας άνθρωπος, ο Ιησούς έκανε τάχα τον εαυτό του Θεό. Αυτό ήταν και το κατηγορητήριο που τον έστειλε στο Σταυρό. Μα ο Ιησούς δεν είπε ποτέ πως ήταν Θεός. Απεναντίας, πολλές φορές αποστόμωνε εκείνους που τον κολάκευαν. Μάλιστα δεν ανέχθηκε ούτε το χαρακτηρισμό του αγαθού. Όταν κάποιος τον αποκάλεσε «Διδάσκαλε αγαθέ», εκείνος του απάντησε: « Τι με λες αγαθό; Δεν υπάρχει κανένας αγαθός, παρά μονάχα ένας, ο Θεός. Αλλά, αν θέλεις να μπεις μέσα στη ζωή, φύλαξε τις εντολές.»

Ο Ιησούς διευκρίνισε επίσης σε πολλές περιπτώσεις ότι ο Θεός είναι μεγαλύτερος απ’ αυτόν: «Αν με αγαπούσατε, θα χαιρόσασταν διότι είπα: Πηγαίνω προς τον Πατέρα· επειδή ο Πατέρας μου είναι μεγαλύτερός μου.» Επίσης σε πάμπολλες περιπτώσεις μέσα στην Καινή Διαθήκη ο Ιησούς αναφέρεται στο Θεό ως Πατέρα όλων των ανθρώπων. Με άλλα λόγια, εκείνος δεν ήταν ο μοναδικός Υιός. Παραθέτω σχετικά εδάφια:
«Να είστε, λοιπόν, εσείς τέλειοι, όπως ο Πατέρας σας, που είναι στους ουρανούς, είναι τέλειος.»
«Διότι εάν συγχωρήσετε εις τους ανθρώπους τα πταίσματα αυτών, θέλει συγχωρήσει και εσάς ο Πατήρ σας ο ουράνιος.»
«Να γίνεστε, λοιπόν, σπλαχνικοί, όπως και ο Πατέρας σας είναι σπλαχνικός.»

Είναι προφανές ότι ο κεχρισμένος προφήτης προσπαθούσε να εισάγει στους συμπατριώτες του τους Εβραίους μια διαφορετική εικόνα του Θεού. Ήθελε ν' αντικαταστήσει το βλοσυρό θεό της Παλαιάς Διαθήκης, ο οποίος αποκαλούσε τους προφήτες, «δούλους», με το Θεό Πατέρα όλων των ανθρώπων, που αγαπάει τα παιδιά του και συμπάσχει όταν υποφέρουν. Τι κρίμα που το μήνυμα δεν πέρασε ούτε στους Εβραίους της εποχής του αλλά ούτε και στους "Χριστιανούς"... Στα Ορθόδοξα μυστήρια, δούλους μας ανεβάζουν, δούλους μας κατεβάζουν: «Βαπτίζεται ο δούλος του Θεού…», «Παντρεύεται ο δούλος του Θεού…», «Ανάπαυσε την ψυχή του κεκοιμημένου δούλου σου…», κλπ.

Είναι ηλίου φαεινότερο, για όσους δεν εθελοτυφλούν, ότι ο Ιησούς δεν είπε ποτέ πως ήταν θεός και ίσος με το Θεό, και δε ζήτησε ποτέ τη λατρεία των ανθρώπων. Άλλο τώρα αν αργότερα προστέθηκαν στην Καινή Διαθήκη παραπλανητικά εδάφια για να στηρίξουν το «Σύμβολο της Πίστεως» της Ορθοδοξίας. Μάλιστα, ο Ιησούς δεν έπαυε ν’ αποκαλεί τον εαυτό του υιό του ανθρώπου για αποφυγή πάσης παρεξηγήσεως. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Ιησούς έζησε σε μια εποχή που η θεοποίηση βασιλέων, ηρώων και θαυματοποιών ήταν κάτι το συνηθισμένο. Ο άλλος λόγος που ο Ιησούς μισήθηκε και μισείται θανάσιμα από πολλούς είναι τα εγκλήματα των κατ' όνομα Χριστιανών ανά τους αιώνες, και τα διαχρονικά σκάνδαλα των θρησκευτικών ταγών. Παιδαριωδώς σκεπτόμενοι οι πολέμιοι του Ιησού, τον θεωρούν υπεύθυνο για όλα αυτά!

Γι’ αυτό είπα ότι ο Ιησούς αγαπήθηκε και μισήθηκε για λάθος λόγους. Όμως ο ίδιος δε χρειάζεται ούτε οίκτο για τα πάθη του, ούτε αγάπη και σαλιαρίσματα, ούτε μίσος από κανένα. Εκείνο που εμείς χρειαζόμαστε είναι να μελετήσουμε την διδασκαλία του, πετώντας τα δογματικά κόκαλα και κρατώντας μόνο το ψαχνό, και να δούμε τι μπορούμε να εφαρμόσουμε στη ζωή μας για να κάνουμε την καθημερινότητά μας πιο εύκολη και τις σχέσεις με τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας πιο αρμονικές. Αν κάνουμε μια καλή αρχή προς αυτή την κατεύθυνση τούτη τη Μεγάλη Εβδομάδα, θα έχει κάποιο νόημα ο εορτασμός του Πάσχα. Αλλιώς οι Ορθόδοξες φιέστες είναι κενές περιεχομένου και οι υποκριτικές συγκινήσεις για τα πάθη του Ιησού δεν έχουν κανένα πρακτικό αντίκρισμα.


2 σχόλια:

EgoEtsiToVlepo είπε...

Μου άρεσε πάρα πολυ αυτό που διάβασα!
Καλή Ανάσταση!

Πάρε-Δώσε είπε...

«Ο Ιησούς είναι αναμφίβολα η πιο δραματική και πιο παρεξηγημένη μορφή της ιστορίας».

Ποιας ιστορίας ρε παιδιά; Ποια ιστορία γράφει για τον Χριστό; Μπορεί να μας υποδείξει κάποιος ένα βιβλίο, το οποίο να αναφέρεται με σοβαρά τεκμήρια στην ιστορική ύπαρξη του Ιησού;

Υ.Γ. θα προτιμούσα βέβαια να απαντήσω στο (αξιολογότατο) blog της κυρίας Σεφέρου, αλλά έχει τις κλειστές τις «πόρτες».