Του Τασου Tελλογλου
Στην περίπτωση της εταιρείας ΜΑΝ, που κατασκευάζει φορτηγά και λεωφορεία, η αστυνομία και η Εισαγγελία του Μονάχου ακολούθησαν το πρωί της Τρίτης, στη συνοικία Σβάμπινγκ της βαυαρικής πόλης, την ίδια πρακτική κατά την έφοδο στα κεντρικά γραφεία της Siemens: Απαγόρευσαν για λόγους ανωτέρας βίας τη στάθμευση έξω από τα γραφεία από τις 6 π.μ. ώς τις 11 μ.μ. Η έφοδος στα κεντρικά γραφεία της ΜΑΝ και σε 39 υποκαταστήματα, σε όλη τη Γερμανία, είχε στόχο να διαλευκανθεί αυτό που πριν από την αστυνομία, είχε διαπιστώσει η εφορία του Μονάχου: ότι δηλαδή ένα ποσό τουλάχιστον 16 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκε σε φορείς που αποφάσιζαν για τα προϊόντα της ΜΑΝ στη Γερμανία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Οι αρχές συνέλαβαν και ανακρίνουν 3 άτομα, αλλά τονίζουν ότι η «υπόθεση αυτή δεν έχει το εύρος ούτε την πολυπλοκότητα της υπόθεσης Siemens». Σύμφωνα με νομικούς κύκλους στο Μόναχο, σε φακέλους που βρέθηκαν ύστερα από έρευνες στο Μόναχο και στη Στουτγκάρδη, διαπιστώθηκε η ύπαρξη εγγράφων, που «παρέπεμπαν σε παράνομες πληρωμές στην Ελλάδα για προϊόντα που αφορούσαν φορείς του Δημοσίου, αλλά και ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες...». Οι πληρωμές γίνονταν με «μετρητά είτε μέσω συμβολαίων συμβούλων σε λογαριασμούς της Ελβετίας...». Η ομάδα που διενεργεί την έρευνα στην ΜΑΝ είναι η ίδια που πραγματοποίησε την έρευνα και οδήγησε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Siemens. Aλλά τόσο ο εκπρόσωπος της Εισαγγελίας του Μονάχου, Αντον Βίνκλερ, όσο και ο εκπρόσωπος της μητρικής εταιρείας ΜΑΝ δεν ήθελαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν ότι τα ευρήματα αφορούν και την Ελλάδα. «Είναι πολύ νωρίς ακόμα να μιλήσουμε για συγκεκριμένες χώρες ή συμβάσεις...», είπε στην «Κ» ο κ. Βίνκλερ.
Ερμηνεία από νομικούς κύκλους
Τα γεγονός ότι στοιχεία που αφορούσαν την Ελλάδα βρέθηκαν και στη Στουτγκάρδη ερμηνευόταν από νομικούς κύκλους στο Μόναχο ως ένδειξη ότι οι πληρωμές αφορούσαν μια σύμβαση του 2002 ανάμεσα στους ΗΛΠΑΠ και τη θυγατρική εταιρεία της MAN, Neoplan Bus gmbh. Η σύμβαση αφορούσε την προμήθεια 91 οχημάτων Ν 6216 και 40 αρθρωτών Ν 6221. Το τελευταίο από τα οχήματα παραδόθηκε στη χώρα μας τον Απρίλιο του 2004 εν όψει της διαξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων. Ανάλογη σύμβαση είχε υπογράψει η εταιρεία της Στουτγκάρδης με τους ΗΛΠΑΠ και το 2000, αλλά οι υπό εξέταση πληρωμές αφορούν το διάστημα 2002 έως 2005, ανέφεραν ανεπίσημα εισαγγελικές πηγές στο Μόναχο. Η σύμβαση υλοποιήθηκε και με τη συμμετοχή της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων. Η ΜΑΝ συμμετείχε ακόμα στην υλοποίηση προγραμμάτων του υπουργείου Αμυνας αξίας ύψους 21 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2000-2003. Η τελευταία από αυτές τις συμβάσεις στις 29/7 του 2003 αφορούσε τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα ΕΡΜΗΣ, το οποίο απασχολεί την έρευνα στην υπόθεση Siemens. Σημειώνεται ότι οι «παράνομες πληρωμές» της ΜΑΝ, περιορίζονται αισθητά, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Suddeutsche Zeitung, μετά την έφοδο των εισαγγελικών αρχών του Μονάχου στα γραφεία της Siemens, τον Νοέμβριο του 2006. Τον Μάιο του 2008, η θυγατρική της ΜΑΝ στην Ελλάδα αποφασίζει να προχωρήσει σε συνεργασία με τρεις Ελληνες διανομείς. Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία στο Μόναχο δηλώνει ότι υποστηρίζει τις ενέργειες της Εισαγγελίας και έκανε γνωστό ότι, κατά τα πρότυπα της Siemens, θα επιστρατεύσει ανεξάρτητο εξωτερικό ελεγκτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου