Ταυτόχρονες και συντονισμένες ενέργειες, του Τουρκικού ΓΕΕΘΑ και του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών, αμφισβητούν την Ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο.Παράρτημα-΄Ερευνα και Διάσωση στο Αιγαίο.-
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στο διαδύκτιο, χθές ο εκπρόσωπος τύπου του του Τουρκικού ΓΕΕΘΑ, στην ενημέρωσή του για την άσκηση έρευνας και διάσωσης, «ANADOLU YILDIZI 09», που διεξήχθη από τις 05.05.09 έως 07-05-09, στο Αιγαίο, παρουσίασε χάρη στον οποίο εμφανίζεται ως «Τουρκική Περιοχή» έρευνας και διάσωσης, ολόκληρη την θαλάσσια περιοχή ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού.
Συνεχίζεται η μεγάλη τουρκική αεροναυτική άσκηση «Εφές ’09», που ολοκληρώνεται στις 26 του μηνός, με το πέρας των σεναρίων για αποστολές έρευνας και διάσωσης πάνω από θαλάσσια και χερσαία περιοχή, ενώ από την άλλη συνεχίστηκαν κανονικά οι «συνηθισμένες» τουρκικές έκνομες αεροπορικές δραστηριότητες στο Αιγαίο.
Συγκεκριμένα χθες πραγματοποιήθηκε μεγάλη άσκηση έρευνας και διάσωσης σε χερσαίο περιβάλλον, πάνω από την τουρκική ενδοχώρα, ενώ προχθές το βράδυ ολοκληρώθηκε το αντίστοιχο ναυτικό σκέλος σε δεσμευμένη περιοχή μεταξύ Λέσβου και Χίου, για την οποία οι Τούρκοι είχαν ζητήσει σχετική άδεις που τους είχε δοθεί.
Συνολικά χθες δύο σχηματισμοί 14τουρκικών μαχητικών, από τα οποία τα έξι ήταν οπλισμένα, προέβησαν σε τρεις παραβάσεις και τέσσερις παραβιάσεις στο χώρο του βόρειου και κεντρικού Αιγαίου, χωρίς όμως να σημειωθεί καμία εμπλοκή, καθώς μόλις εμφανιζόντουσαν τα ελληνικά μαχητικά, τα τουρκικά αποχωρούσαν.
Το Γενικό Επιτελείο της γείτονος, με προχθεσινή του ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα του, κατηγόρησε την Ελλάδα για «παραβιάσεις» και «παραβάσεις» του τουρκικού εναέριου χώρου και του τουρκικού FIR από αεροσκάφη της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στο Αιγαίο! Σύμφωνα με αυτήν, «δύο ελληνικά αεροσκάφη τύπου Α-7 Corsair που απογειώθηκαν από τον Αραξο, στις 10.56, εισήλθαν κατά 0,5 μίλι και παραβίασαν κατά 2,5 μίλια και επί είκοσι δευτερόλεπτα τον τουρκικό εναέριο χώρο βορειοδυτικά της Κεσσάνης Αδριανούπολης». Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι το θέμα «γνωστοποιήθηκε στο -τουρκικό- υπουργείο Εξωτερικών προς ανάληψη των δεουσών πρωτοβουλιών».
Σε πεδίο άσκησης των τουρκικών αεροναυτικών δυνάμεων θα μετατραπεί μεγάλο μέρος του Αιγαίου μέχρι την 6η Ιουνίου, διάστημα κατά το οποίο η Άγκυρα διεξάγει γυμνάσια με τις επωνυμίες «Εφές» και «Ντενίζ Γκορντού».
Για το επόμενο διάστημα, οι ασκήσεις των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων θα διεξαχθούν σε έξι περιοχές εντός του FIR Αθηνών, δύο εκ των οποίων βρίσκονται στο κεντρικό Αιγαίο και οι υπόλοιπες τέσσερις στο νοτιοανατολικό Αιγαίο. Στο πλαίσιο της «Εφές», οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις προγραμματίζουν μεγάλη αποβατική ενέργεια στην περιοχή Ντογάν Μπέι.
Ανώτατες πηγές του Πενταγώνου επισημαίνουν ότι η δραστηριότητα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων (στο πλαίσιο των σχεδιαζόμενων ασκήσεων στο Αιγαίο) προβλέπεται ιδιαιτέρως αυξημένη. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ημερησίως προγραμματίζονται περίπου 24 έξοδοι τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο, από σήμερα και μέχρι την 6η Ιουνίου.
Εν τω μεταξύ μία ακόμα ελληνοτουρκική συνάντηση υψηλού επιπέδου, αλλά εθιμοτυπικού χαρακτήρα, πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, αυτή τη φορά σε επίπεδο αρχηγών στόλων, στο πλαίσιο της συνόδου των ομολόγων τους της νοτίου πτέρυγας του ΝΑΤΟ («MARCOMET 2009») και τη χώρα μας εκπροσώπησε ο αρχηγός Στόλου αντιναύαρχος Γιάννης Καραίσκος. Η σύνοδος αυτή που διοργανώνεται από τη Ναυτική Διοίκηση της Νότιας Πτέρυγας της Συμμαχίας (CC MAR NAPLES) διεξάγεται κάθε χρόνο και σε διαφορετική χώρα και συμμετέχουν οι αρχηγοί Στόλου των χωρών-μελών, καθώς και άλλοι ανώτατοι αξιωματικοί διοικήσεων του ΝΑΤΟ, ενώ στη σύνοδο είχαν προσκληθεί και συμμετείχαν οι ομόλογοι των χωρών του προγράμματος «Σύμπραξη για την Ειρήνη» (PFP), του «Μεσογειακού Διαλόγου» και της «Μαύρης Θάλασσας». Κεντρικό θέμα της συνόδου που απασχόλησε τους ΝΑΤΟϊκούς αρχηγούς Στόλου ήταν «Το μελλοντικό περιβάλλον ασφάλειας και οι επιπτώσεις για τις ναυτικές δυνάμεις».
Την ίδια ώρα το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας, επίσημα αμφισβητεί την Ελληνική κυριαρχία στο Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι, με διάφορα νομικά τεχνάσματα και αιτιάσεις. Υπερθεματίζοντας μάλιστα, αναφέρει για τις Τουρκικές υπερπτήσεις στο Αιγαίο, πως και η Ελλάδα τα ίδια κάνει στην Τουρκία!
Έρευνα και Διάσωση στο Αιγαίο
Η έρευνα και διάσωση για αεροπορικά ατυχήματα διέπεται από τη Σύμβαση του Σικάγου και τους Κανονισμούς του ICAO. Η Ελλάδα κατά την υπογραφή της Σύμβασης δήλωσε ότι η περιοχή ευθύνης της για τη ναυτική έρευνα και διάσωση συνέπιπτε με το FIR Αθηνών, όπως άλλωστε είχε ήδη κοινοποιήσει και στον προγενέστερο του ΙΜΟ Διεθνή Διακυβερνητικό Ναυτιλιακό Συμβουλευτικό Οργανισμό ήδη από το 1975. Έτσι, σύμφωνα με το οικείο Παράρτημα (Annex 12) της Σύμβασης του Σικάγου του 1944 για την Πολιτική Αεροπορία (ICAO), η ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης σε περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος (SAR) συμπίπτει με την περιοχή του FIR Αθηνών.
Όσον αφορά τα ναυτικά ατυχήματα, το θέμα ρυθμίζεται από την διεθνή Σύμβαση του Αμβούργου του 1979 για την θαλάσσια έρευνα και διάσωση. Η Ελλάδα κύρωσε την σύμβαση αυτή το 1989 και με την ευκαιρία της κύρωσης έχει δηλώσει ότι θα ασκεί θαλάσσια έρευνα και διάσωση σε όλο τον χώρο του FIR Αθηνών, σύμφωνα και με την σχετική ανακοίνωση στην οποία είχε προβεί και προς τον ΙΜΟ και την πρακτική που ακολουθούσε αδιαλείπτως ήδη από το 1975. Τούτο αντικατοπτρίζει την γεωγραφική και πολιτική πραγματικότητα στην περιοχή και επιτρέπει την πλέον αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών για την σωτηρία της ανθρώπινης ζωής.
Επίσης, η γενική διεθνής πρακτική αλλά και οι συστάσεις του ΙΜΟ και του ICAO που περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτιλιακής και Θαλάσσιας Ερευνας και Διάσωσης (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual, IAMSAR Manual) προκρίνουν την υιοθέτηση ταυτόσημων περιοχών για τη ναυτική και την αεροπορική έρευνα και διάσωση, κατά τρόπο που να συμπίπτουν με τα όρια των FIR.
Τουρκικές διεκδικήσεις
H Τουρκία, αντιτασσόμενη στην ελληνική δήλωση, κατά τη διάρκεια σύσκεψης της υποεπιτροπής του ΙΜΟ για θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας δήλωσε από πλευράς της ότι οι περιοχές ευθύνης για ναυτική έρευνα και διάσωση στην ανοιχτή θάλασσα πρέπει να οριοθετούνται με συμφωνία των ενδιαφερομένων παράκτιων κρατών και ταυτόχρονα κατέθεσε χάρτη με το Αιγαίο διαμοιρασμένο, ως ενδεικτικό των ορίων των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των τουρκικών υπηρεσιών. Η τουρκική δήλωση απερρίφθη από την Ελλάδα δυο μέρες αργότερα, επίσης κατά τη διάρκεια της προαναφερόμενης συσκέψεως.
Επιπλέον, η Τουρκία με τον Κανονισμό 88/1988 οριοθέτησε περιοχή ευθύνης της για παροχή υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης σε κινδυνεύοντα "αεροπορικά και θαλάσσια μέσα", η οποία περιλαμβάνει τμήμα του FIR Αθηνών μέχρι το μέσο περίπου του Αιγαίου, εγκλωβίζοντας μεγάλο τμήμα της ελληνικής επικράτειας εντός της τουρκικής περιοχής έρευνας και διάσωσης και αγνοώντας ότι οι περιοχές αεροπορικής έρευνας και διάσωσης απαιτούν απόφαση των αρμοδίων οργάνων του ICAO. Η περιοχή αυτή περιλαμβάνει επίσης ένα τεράστιο κομμάτι της Μαύρης Θάλασσας και ένα τμήμα της ανατολικής Μεσογείου το οποίο περιέκλειε τα παράλια των κατεχόμενων της Κύπρου.
Ποιος έχει δίκιο;
Στις 7 Απριλίου 1989, ο ICAO επιβεβαίωσε ότι οι περιοχές ευθύνης της Ελλάδος και της Τουρκίας σχετικά με την αεροναυτική έρευνα και διάσωση παραμένουν αμετάβλητες, όπως αυτές έχουν ορισθεί και συμφωνηθεί στο πλαίσιο του Οργανισμού. Επίσης, η πρόσφατη τροποποίηση του Annex 12 του ICAO για την Έρευνα και Διάσωση διατηρεί την αρχή του καθορισμού περιοχών ευθύνης με περιοχικές συμφωνίες, πράγμα που επιβεβαιώνει εμμέσως την ελληνική αρμοδιότητα για αεροπορική έρευνα και διάσωση σε ολόκληρο το FIR Αθηνών.
Παρόλα αυτά, τα τουρκικά πλοία ουδέποτε αναγνώρισαν τις ελληνικές επιχειρήσεις SAR στην θάλασσα. Έτσι σε περίπτωση ατυχήματος όχι μόνο δεν καλούν σε βοήθεια τις ελληνικές αρχές, αλλά σαμποτάριζαν το έργο της διάσωσης τους διακινδυνεύοντας την ζωή τους, ώστε να κατηγορήσουν έπειτα την Ελλάδα για αναξιοπιστία και κακή διεκπεραίωση του έργου της Έρευνας και Διάσωσης.( http://www.ellinikos-stratos.com/)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου