Κυριακή 17 Μαΐου 2009

Γερμανική «ντιρεκτίβα» σε τρεις υπουργούς του ΠΑΣΟΚ


Σοβαρά ερωτήματα για τις σχέσεις της εταιρίας Siemens με κορυφαία στελέχη του ΠΑΣΟΚ εγείρει το ντοκουμέντο που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας ο ΕΤ.Κ. Οπως προκύπτει από αυτό, τα στελέχη της γερμανικής εταιρίας δεν είχαν απλώς πλήρη άνεση να επικοινωνούν ή να συναντώνται με υπουργούς, αλλά τους υποδείκνυαν με τρόπο προκλητικό τι και πώς όφειλαν να προωθήσουν.
Τα έγγραφα που σήμερα αποκαλύπτουμε εμφανίζουν κεντρικό στέλεχος της Siemens να επικοινωνεί το 2002 με τον Μ. Χριστοφοράκο και άλλα στελέχη της Siemens Hellas και να τους ενημερώνει για την αλληλογραφία της εταιρίας HDW με τρεις υπουργούς της κυβέρνησης Σημίτη.

Σύμφωνα με αυτήν, η HDW, η οποία είχε αγοράσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και συνεργαζόταν στενά με τη Siemens, αποστέλλει επιστολές στον υπουργό Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη, τον υπουργό Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλο και το συνάδελφό του των Μεταφορών Χρ. Βερελή, για το θέμα της επιτάχυνσης προμηθειών του ΟΣΕ και του ΗΣΑΠ

Προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι οι τρεις υπουργοί επικοινωνούν απευθείας με την εν λόγω εταιρία, αν και η αρμοδιότητα των επαφών ανήκει σε θεσπισμένες επιτροπές προμηθειών. Χαρακτηριστικό του κλίματος που είχε εμπεδωθεί εκείνη την εποχή, μάλιστα, είναι το γεγονός ότι στελέχη εταιριών πιέζουν, απαιτούν και υποδεικνύουν στο όνομα της Siemens, η οποία προφανώς «έλυνε και έδενε» στο δημόσιο τομέα.

Η επαφή με την τρόικα
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά… Το έγγραφο που δημοσιεύουμε προέρχεται από τον εσωτερικό έλεγχο που διενεργήθηκε στη Γερμανία, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο των «μαύρων ταμείων» του γερμανικού κολοσσού. Αποστολέας φέρεται το στέλεχος της Siemens, Nahmer Stephan, και αποδέκτες ο άλλοτε ισχυρός άνδρας της Siemens Ελλάδος, Μιχάλης Χριστοφοράκος, και άλλα δύο μέλη του Δ.Σ.

Σύμφωνα με αυτό, ο Stephan ενημερώνει τους Ελληνες για την αλληλογραφία του γερμανικού οίκου HDW/Ferrostahl, ο οποίος έχει αγοράσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τους τρεις υπουργούς και κοινοποιεί τα σχετικά έγγραφα. Γράφει λοιπόν το στέλεχος της μητρικής Siemens προς τον Μιχάλη Χριστοφοράκο: «…επισυνάπτω (χωρίς επικεφαλίδα HDW τα έγγραφα δεν πρέπει να κυκλοφορήσουν) τις επιστολές της προς τους υπουργούς στην Ελλάδα. Η HDW μού ζήτησε να σας προωθήσω τις επιστολές με την παράκληση να τονίσω τις δηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν εκεί κατά τις συνομιλίες με υπουργούς και άλλες προσωπικότητες».

Τι τονιζόταν όμως σ’ αυτές τις τρεις επιστολές προς τους τότε υπουργούς Ανάπτυξης, Οικονομίας και Μεταφορών, τις οποίες επίσης ο ΕΤ.Κ αποκαλύπτει; Οπως προκύπτει από την ανάγνωσή τους, η γερμανική εταιρία τούς… κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, γιατί αργούν, όπως σημειώνει, να εγκρίνουν τις τροποποιήσεις που είχαν συμφωνηθεί μετά από πρόταση της HDW και της Siemens ως υπεργολάβου.

Το περιεχόμενο και των τριών επιστολών είναι σε γενικές γραμμές παρεμφερές. Η HDW μεταφέρει την ανησυχία της «αναφορικά με την πρόοδο για τη συμφωνηθείσα διαδικασία επίλυσης του προβλήματος τροχαίου υλικού». Και συμπληρώνει: «Μαζί με τη Siemens έχουμε βρει μια λύση για το σύνολο των 7 Προγραμματικών Συμβάσεων, η οποία διασφαλίζει πλήρως τα συμφέρονται του ΟΣΕ και του ΗΣΑΠ. Η λύση αυτή αποτελεί τη μοναδική πιθανότητα να έχουν ο ΟΣΕ και ο ΗΣΑΠ σημαντικό αριθμό τροχαίου υλικού διαθέσιμο κατά το χρόνο διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα και βασίζεται σε μεγάλες επενδύσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων και της Siemens.
Ο κ. Γιαννακός (σ.σ.: ο τότε διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ) γνωρίζει το σχέδιο αυτό και, από ό,τι γνωρίζω, το στηρίζει πλήρως. Ούτε ο ΟΣΕ ούτε ο ΗΣΑΠ θα αναλάβουν οποιονδήποτε επιπλέον κίνδυνο αναφορικά με την πλήρη εκτέλεση των συμβάσεων».

Στη συνέχεια, η HDW επικαλείται συνάντηση που έγινε στο γραφείο του Α. Τσοχατζόπουλου (στην επιστολή προς αυτόν σημειώνεται: «στις 15 Μαΐου 2002, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο γραφείο σας, παρουσία όλων των υπουργών που σχετίζονται με το ζήτημα και της Siemens»…) και υπενθυμίζεται ότι είχε συμφωνηθεί «να εφαρμοστεί η πρόταση της Siemens και να υπογραφούν οι σχετικές τροποποιήσεις εντός της επόμενης εβδομάδας».

Το τελεσίγραφο
Συνεχίζοντας, οι Γερμανοί τονίζουν προς τον Α. Τσοχατζόπουλο ότι «κατά το χρόνο της συμφωνίας, οι τροποποιήσεις δεν είχαν ακόμη εγκριθεί από τον ΟΣΕ/ΗΣΑΠ και γι’ αυτό συμφωνήσατε να συγκληθεί Γενική Συνέλευση. Σήμερα έχουν περάσει πέντε εβδομάδες από τη συμφωνία και οι τροποποιήσεις δεν έχουν εγκριθεί. Η μη εκτέλεση των τροποποιήσεων έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά την εφαρμογή της λύσης. Οι επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές σε ολόκληρη την Ευρώπη δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες και το Δ.Σ της Siemens στο Μόναχο ανησυχεί ιδιαίτερα ότι τελικά μπορεί να διακυβευτεί το όλο εγχείρημα».

Στο κλείσιμο των επιστολών δίνονται μάλιστα και οι σχετικές κατευθύνσεις: «Πρέπει οι τροποποιήσεις», τονίζει η HDW προς τους Α. Τσοχατζόπουλο, Ν. Χριστοδουλάκη και Χρ. Βερελή, «είτε να εγκριθούν από το Δ.Σ. του ΟΣΕ, ζητώντας εξουσιοδότηση από εσάς, είτε να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση το συντομότερο δυνατόν. Δεδομένης της σημασίας του ζητήματος και της μεταξύ μας συνεννόησης αναφορικά με την επίλυσή του, θα επικοινωνήσω μαζί σας τηλεφωνικά αύριο το πρωί, προκειμένου να συζητήσουμε τη λύση που προτιμάτε… Με ειλικρινείς χαιρετισμούς, ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ελληνικών Ναυπηγείων».

Πώς αντιδρούν
Ο ΕΤ.Κ προσπάθησε να επικοινωνήσει με τους τρεις υπουργούς-παραλήπτες των επιστολών, αλλά αυτό δεν κατέστη εφικτό. Κύκλοι ωστόσο προσκείμενοι στον κ. Τσοχατζόπουλο τονίζουν ότι υπήρξε πολύμηνη διαπραγμάτευση με τις δύο γερμανικές εταιρίες στα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που έθετε η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και ότι η τελική έκβαση υπήρξε επωφελής για το ελληνικό Δημόσιο.

Πρόσωπα επίσης με γνώση της περιόδου επέμεναν ότι στη συνάντηση της 15ης Μαΐου δεν συμμετείχε ο Χρ. Βερελής, αλλά υπηρεσιακός παράγοντας του υπουργείου Μεταφορών.



ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΕΤΡΟΣ

Ελεύθερος Τύπος

Δεν υπάρχουν σχόλια: