Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

Και μίζες με κεραίες!

Και μίζες με κεραίες που έφτασαν στην Αθήνα σε πολιτικούς και κρατικούς αξιωματούχους πριν από τα τρόλεϊ της Ολυμπιάδας, βρήκαν στο παραλογιστήριο της Neoplan (θυγατρικής της ΜΑΝ) στη Στουτγκάρδη οι εισαγγελείς του Μονάχου, που ερευνούν τη νέα «μίνι Siemens» υπόθεση.

Το σπορ των «ωφέλιμων πληρωμών» πλέον αγγίζει και τις συμβάσεις των ΗΛΠΑΠ με τη γερμανική Neoplan και την ημικρατική ΕΛΒΟ (Δημόσιο 57% και Μυτιληναίος 43% συν το μάνατζμεντ), που με σπουδή υπογράφτηκαν την παραμονή και την προπαραμονή των Χριστουγέννων του 2002. Με μια διαφορά όμως. Αυτή τη φορά, για τις μίζες των τρόλεϊ δεν μας πρόλαβαν οι Γερμανοί.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ειδικότερα το υπ. Μεταφορών από τον Ιούνιο του 2004 ήξεραν ότι η προμήθεια των 90 τρόλεϊ ήταν γκρίζα, όμως τήρησαν στάση παθητική και μάλιστα επί ενάμιση χρόνο πάσχιζαν να εξευμενίσουν την Κομισιόν που είχε βρει τις λαθροχειρίες του διαγωνισμού 890 (11/9/2001) και εγκαλούσε τη χώρα για αδιαφάνεια. Ας δούμε όμως την υπόθεση από την αρχή.

Ο διαγωνισμός

* Το 2001, επί υπουργίας Χ. Βερελή (υφυπουργός Σ. Βούγιας), από τα ΗΛΠΑΠ προκηρύχθηκε ανοιχτός διαγωνισμός για την προμήθεια της 20ετίας, με την επίκληση και των αναγκών για νέο στόλο τρόλεϊ εν όψει και της Ολυμπιάδας. Αυτή αφορούσε 140 νέα τρόλεϊ (90 κανονικά και 50 αρθρωτά), ενώ μέρος της δαπάνης γι' αυτά εντάχθηκε στο ΚΠΣ, πέραν και των εθνικών πόρων.

* Οι τεχνικές προσφορές των διαγωνιζομένων εξετάστηκαν από επιτροπή των ΗΛΠΑΠ η οποία απεφάνθη ότι η προσφορά της κοινοπραξίας ΕΛΒΟ-Neoplan θα πρέπει να απορριφθεί, καθώς απ' αυτήν έλειπε το δεσμευτικό παράρτημα για τα ανταλλακτικά και η δεσμευτική δήλωση του διαγωνιζομένου ότι αναλάμβανε την προμήθειά τους για 20 χρόνια.

* Η θέση αυτή της επιτροπής των ΗΛΠΑΠ λέγεται ότι εμβολίστηκε με πολιτική παρέμβαση υπέρ της κοινοπραξίας ΕΛΒΟ-Neoplan, ενώ την τακτοποίηση του ζητήματος ανέλαβε η Διακομματική Επιτροπή ΕΥΤΟΑ (Επιτροπή Υψηλής Τεχνολογικής και Οικονομικής Αξίας).

* Η ΕΥΤΟΑ έκρινε ότι η παραβίαση του άρθρου 2 της διακήρυξης δεν ήταν ουσιώδης και έκανε δεκτό το ελλείπον παράρτημα που υπέβαλε με καθυστέρηση πέντε μηνών (!) η εν λόγω κοινοπραξία.

* Η κοινοπραξία ΕΛΒΟ-Neoplan αναδείχθηκε νικήτρια και στις 23 Δεκεμβρίου υπέγραψε τη σύμβαση των 49,4 εκατ. ευρώ με τα ΗΛΠΑΠ για τα 90 τρόλεϊ, ενώ την επόμενη μέρα εξασφάλισε και την παραγγελία των 50 αρθρωτών, αξίας 36,5 εκατ. ευρώ. Σύνολο 85,9 εκατ. ευρώ.

Η προσφυγή

* Οι ανταγωνιστές, έχοντας γερό πάτημα στην παρανομία της Διακομματικής, προσέφυγαν στην Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς με καταγγελία που κατέθεσαν το 2003. Λέγεται ότι την προσφυγή κατέθεσε η «Σφακιανάκης ΑΕΒΕ», η οποία είχε χάσει στο μεταξύ δύο προσφυγές (αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων) από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών.

* Η πρώτη απανταχούσα εκ Βρυξελλών ήρθε στις 5/4/2004, ενώ τον Ιούνιο του ίδιου έτους έγινε στο υπουργείο Εξωτερικών κοινοτική παρέμβαση με την οποία χαρακτηριζόταν ως κατάφωρη παραβίαση του κοινοτικού δικαίου ο χειρισμός στον διαγωνισμό των τρόλεϊ. Ακολούθησε στις 18/10/2004 προειδοποιητική επιστολή, όμως οι ελληνικές Αρχές υπερασπίζονταν τον διαγωνισμό των ΗΛΠΑΠ σθεναρά.

* Στις 5 Ιουλίου 2005 γράφτηκε και ο επίλογος. Ο επίτροπος ΜακΚρίβι έστειλε στο υπουργείο Εξωτερικών την απανταχούσα. Πρόκειται για αιτιολογημένη γνώμη (76 σελίδες) σε βάρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, γιατί μέσω των μεθοδεύσεων του διαγωνισμού των τρόλεϊ «παραβιάστηκαν οι αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων».

Τα παζάρια

Μάλιστα με την ίδια απόφαση ζητείται η συμμόρφωση στις προβλέψεις της Κοινοτικής Οδηγίας 93/38, ενώ ετέθη και θέμα επιστροφής των κοινοτικών πόρων που διατέθηκαν για τη σύμβαση αυτή. Ετσι άρχισαν και τα παζάρια για το ποσόν της ποινής, ενώ η διοίκηση των ΗΛΠΑΠ, μη μπορώντας να κάνει κάτι άλλο, κοινοποίησε επείγουσα εγκύκλιο στο εσωτερικό της εταιρείας, επικαλούμενη την αιτιολογημένη γνώμη και ζητώντας αυστηρή και σχολαστική εφαρμογή των Οδηγιών της Ε.Ε. Την εγκύκλιο κοινοποίησε και στην Κομισιόν, ενώ για τις μίζες που φημολογούνταν ότι είχαν δοθεί έπεσε σιωπή, καθώς διανυόταν η περίοδος του «πολιτικού πολιτισμού» στο υπουργείο Μεταφορών ή, όπως τώρα προκύπτει, η περίοδος των νέων αρπαχτών, στ' αχνάρια των προκατόχων. Προς τούτο και η συγκάλυψη.

Μετά την παράθεση των όσων συνέβησαν στο παρασκήνιο από το καλοκαίρι του 2004 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2006, γύρω από τις συμβάσεις των ΗΛΠΑΠ με Neoplan - ΕΛΒΟ, είναι εξαιρετικά υποκριτικό να προσποιούνται οι κυβερνητικοί ότι εξεπλάγησαν από τους εισαγγελείς του Μονάχου.

Εξίσου υποκριτικό ηχεί και το μότο του ΠΑΣΟΚ που τώρα ζητεί να ερευνηθεί τάχιστα και το νέο σκάνδαλο με τα μαύρα ταμεία της ΜΑΝ για τα τρόλεϊ, τα οχήματα του στρατού, τους αρματοφορείς κ.ά. που συνέβησαν τα έτη 2002, '03, '04 και '05.

Επισπεύδει

* Πάντως, χθες, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών εμφανίστηκε ως επισπεύδουσα, έπειτα από τόσα χρόνια και ενώ πνίγονταν στην Ευελπίδων οι αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων από τα δικαστήρια για να διαφυλαχθεί δήθεν «το δημόσιο συμφέρον». Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Ι. Σακελλάκος άφησε να διαρρεύσει ότι διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική έρευνα για τις μίζες πίσω από τα τρόλεϊ, ίσως και τις συμβάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων.

Εκτιμάται ότι τα ευρήματα της Στουτγκάρδης μπορεί να κάψουν κι άλλους από το ΠΑΣΟΚ για μίζες με κεραίες και αρματοφορείς, κάτι που φυσικά θα αξιοποιηθεί δεόντως από την κυβέρνηση, αν δεν υπάρξουν συμψηφισμοί παρασκηνίου. *


Δεν υπάρχουν σχόλια: