ΔΥΟ δισεκατομμύρια ευρώ μέσα στη διετία 2009-2010 θα βγάλουν από τις τσέπες τους οι ιδιοκτήτες των περίπου 5,5 εκατ. Ι.Χ. που κυκλοφορούν ήδη στην ελληνική αγορά.
Τόσα τους χρειάζονται για να ανταποκριθούν στα αλλεπάλληλα «χαράτσια» που αποφάσισε να επιβάλει η κυβέρνηση στο αυτοκίνητο. Το ποσό αυτό, το οποίο μεταφράζεται σε επιβάρυνση περίπου 350 ευρώ σε κάθε Ι.Χ. κατά μέσο όρο, δεν θα ενισχύσει παρά ελάχιστα το κρατικό ταμείο και την προσπάθεια μείωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, καθώς οι αυξημένες εισπράξεις και τα χαράτσια στη χρήση του Ι.Χ. αντισταθμίζονται από ελαφρύνσεις για την αγορά αυτοκινήτου. Ετσι η συνολική δαπάνη στην ουσία γίνεται, για να πουληθούν εν μέσω κρίσης 400.000 καινούρια αυτοκίνητα και να «σωθούν» οι αντιπροσωπείες των πολυεθνικών. Ουσιαστικά, το μεγαλύτερο μέρος από αυτά τα δύο δισ. ευρώ «φεύγει» από τις τσέπες των καταναλωτών που έχουν Ι.Χ. για να καταλήξει στα ταμεία των εμπόρων Ι.Χ., αλλά και μερικών χιλιάδων Ελλήνων που αγόρασαν καινούριο αυτοκίνητο. Ο πρώτος «μηχανισμός» γι' αυτή τη μεταφορά χρήματος ήταν η μείωση των τελών ταξινόμησης. Πριν καλά καλά σταματήσει αυτός να λειτουργεί, έρχεται και η απόσυρση.
Ωφελημένοι θα είναι οι εισαγωγείς, το κύκλωμα εμπορίας Ι.Χ., που συντηρεί μερικές χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά κυρίως οι μεγάλες χώρες που παράγουν αυτοκίνητα: Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, με ό,τι ααυτό σημαίνει για τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας στις χώρες αυτές.
Δουλειές με φούντες
Ο Γιάννης Παπαθανασίου προχώρησε τον περασμένο Απρίλιο στην εσπευσμένη μείωση κατά 50% των τελών ταξινόμησης που βαρύνουν την αγορά αυτοκινήτου. Είχαν προηγηθεί αφόρητες πιέσεις από τους αντιπροσώπους, καθώς οι τελευταίοι έβλεπαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται με ρυθμό 40-50% λόγω της κρίσης. Εκτιμάται ότι μέχρι την 7η Αυγούστου, ημερομηνία που θα σταματήσει να ισχύει η «έκπτωση» στα τέλη, από το μέτρο θα έχουν ευεργετηθεί περίπου 100.000 Ελληνες οι οποίοι αγόρασαν αυτοκίνητα, κυρίως μεσαίου και μεγάλου κυβισμού.
Οι πιέσεις των εισαγωγέων στην κυβέρνηση συνεχίστηκαν. Αυτή τη φορά, το αίτημα αφορούσε την παράταση του μέτρου των μειωμένων τελών ταξινόμησης ή την ενεργοποίηση της απόσυρσης. Οι εκπρόσωποι του κλάδου των αυτοκινήτων πίεσαν για να προλάβουν νέο «πάγωμα» των πωλήσεών τους από τον Σεπτέμβριο, με αποτέλεσμα να χαθούν ακόμη περισσότερες θέσεις εργασίας.
Το αίτημα των εισαγωγέων ικανοποιήθηκε δεύτερη φορά. Με την υιοθέτηση του μέτρου της απόσυρσης, ουσιαστικά ο κλάδος εξασφαλίζει «δουλειές με φούντες» μέχρι και το 2012, οπότε λήγει το μέτρο. Ανακοινώνοντας τα μέτρα, ο Γιώργος Σουφλιάς προέβλεψε ότι, το 2009, θα πουληθούν 50.000 επιπλέον αυτοκίνητα λόγω της απόσυρσης. Το 2010 εκτιμάται ότι θα πουληθούν συνολικά 250.000 αυτοκίνητα. Να σημειωθεί ότι, στις «καλές χρονιές» της, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου εμφάνιζε πωλήσεις 250-270.000 αυτοκινήτων. Το ΥΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζει ότι, με την απόσυρση, οι πωλήσεις ουσιαστικά θα ενισχυθούν σε ποσοστό 35% (δηλαδή περίπου κατά 70-80 χιλιάδες αυτοκίνητα ετησίως).
Για να χρηματοδοτήσει τη μείωση των τελών ταξινόμησης και την απόσυρση η κυβέρνηση επέβαλε φόρους:
* Η φορολογική επιδρομή στο Ι.Χ. ξεκίνησε επί υπουργίας Γιώργου Αλογοσκούφη, ο οποίος και αύξησε τα τέλη κυκλοφορίας κατά 20% σε όλες τις κατηγορίες.
* Το επόμενο χτύπημα ήταν διπλό και επιβλήθηκε από τον Γιάννη Παπαθανασίου. Τον Ιούνιο, αυξήθηκε ο ειδικός φόρος στα καύσιμα. Η αύξηση του ειδικού φόρου συνοδεύθηκε και από την επιβολή του ειδικού τέλους στα Ι.Χ. με κινητήρα άνω των 1.929 κυβικών.
* Το «πράσινο χαράτσι» του Γιώργου Σουφλιά φέρνει αυξήσεις από 50 έως 150 ευρώ στα τέλη κυκλοφορίας όλων των Ι.Χ., με εξαίρεση αυτά που έχουν αγοραστεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2005. Το μέτρο θα αποφέρει έσοδα άνω των 650 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου