Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2009

Πράσινα τέλη: να φορολογείται η πραγματική επιβάρυνση του περιβάλλοντος!

Η πραγματικότητα που βιώνουν πολλοί συμπολίτες μας έρχεται να επιβεβαιώσει την κριτική στα νέα τέλη κυκλοφορίας που βελτίωσαν μεν τις ρυθμίσεις Σουφλιά αλλά δεν έθεσαν το ζήτημα σε μια πραγματικά πράσινη κατεύθυνση μακριά από εισπρακτικές λογικές.

Η μείωση της χρήσης του ΙΧ ιδίως μέσα στις πόλεις είναι ο μόνος ασφαλής και αποτελεσματικός τρόπος για να περιοριστεί η ρύπανση της ατμόσφαιρας στις πόλεις. Για να το πετύχουμε όμως πρέπει, τόσο οι πόλεις όσο και το σύστημα των συγκοινωνιών, να οργανωθούν σε διαφορετική βάση. Σήμερα το 70% των μετακινήσεων γίνεται με ΙΧ. Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις σε κεντρικό και περιφερειακό/τοπικό επίπεδο ώστε οι μετακινήσεις με ΙΧ στις πόλεις μέσα σε 5 χρόνια να περιοριστούν σε κάτω από 30%, ενώ οι μετακινήσεις με δημόσιες συγκοινωνίες και ποδήλατο να φτάνουν τουλάχιστον το 70%.

Εργαλεία για την υποστήριξη μιας τέτοιας αλλαγή των πολιτικών για τις μετακινήσεις υπάρχουν πολλά που δοκιμάζονται ή εφαρμόζονται ήδη σε διάφορες χώρες. Ένα τέτοιο εργαλείο που βοηθάει να γίνουν οι μετακινήσεις και οι μεταφορές πιο βιώσιμες είναι η επιβάρυνση κυρίως της κίνησης των ΙΧ ( όχι τόσο της κατοχής ΙΧ) αλλά και της δέσμευσης δημόσιου χώρου. Η φιλοσοφία της κυβέρνησης δεν προχώρησε σε νέες προσεγγίσεις, απλώς έκανε πιο ορθολογικές τις ρυθμίσεις Σουφλιά στο πλαίσιο μιας πολιτικής που βλέπει το ΙΧ ως μέσο είσπραξης εσόδων για το κράτος. Και με τα ισχύοντα μέτρα (πιο ορθολογικά), κριτήριο για τον υπολογισμό των τελών δεν είναι η συνολική περιβαλλοντική επιβάρυνση του αυτοκινήτου αλλά η παλαιότητα και ο κυβισμός του. Έτσι, μεγάλοι χαμένοι θα είναι πάλι όσοι πολίτες χρησιμοποιούν το ΙΧ τους πολύ λίγο, γι’αυτούς μάλιστα είναι πιθανόν η τελική περιβαλλοντική επιβάρυνση να είναι μεγαλύτερη αν προχωρήσουν σε αντικατάσταση του οχήματός τους.

Μια νέα προσέγγιση θα ήταν η φορολογική επιβάρυνση να αφορά στην κυκλοφορία και την πραγματική επιβάρυνση του περιβάλλοντος κι όχι την κατοχή ΙΧ, δηλαδή θα φορολογείται - κυρίως μέσα από την κατανάλωση καυσίμου - η πραγματική χρήση του αυτοκινήτου (μικρή ή μεγάλη χρήση), οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ρύπων ανά χιλιόμετρο, ο τρόπος οδήγησης με τρόπο ώστε να αποθαρρύνεται η υπερβολική χρήση του ΙΧ (όχι η κατοχή του για λογικές χρήσεις). Κυρίως δε, οι πράσινοι φόροι, τέλη κλπ πρέπει να αποδίδονται στην κοινωνία για την βελτίωση των Δημοσίων συγκοινωνιών και όχι να καλύπτουν τις τρύπες του προϋπολογισμού.

Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΟΧΙ αλλη ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΛΑΜΟΓΙΑ ΤΟΥ ΚΕΡΑΤΑ

Theodore είπε...

Tωρα,σ αρεσει δε σ αρεσει,ξερεις τι θα παρεις στο τελος.
Και οτι ειναι δικαιο να πληρωνει περισσοτερο,ο ρυπαινων,αυτος που κανει τα πολα χιλιομ.,δικαιο ειναι.
Μονο που οσοι εχουν πληρωσει ηδη τους αυξημενους δασμους και φορους εισαγωγης,ειναι ριγμενοι,γιατι θα πληρωνουν ΚΑΙ τη βενζινη ακριβη τωρα.
Ενω αυριο,ο τροπος του λεγειν,οσοι αγορασουν καινουρια,θα πληρωνουν μικρους δασμους και φορους,για να πεσει η φορολογια στα καυσιμα.
Μια ζωη ατυχοι ρε γαμωτο.
Αλλα δεν υπαρχει αλλος τροπος,να μειωθει η κυκλοφορια στις πολεις,που κανουν τη ζωη δυσκολη σε ολους,και στερουν απ τα παιδια το ζωτικο τους χωρο.
Αλλα ποιος νοιαζεται για τα παιδια πια στην Ελλαδα;
Το ΙΧ ναναι καλα,και γαια πυρι μειχθητω.