Ο κάπτεν Fu Cheng Qiu είναι πιθανότατα ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στην Ελλάδα. Το αφεντικό της Cosco στον Πειραιά «τρέχει» το λιμάνι με ρυθμούς ανάπτυξης μακράν υπερδιπλάσιους της κινεζικής ανάπτυξης. Και αυτό πριν καν ξεκινήσει να δουλεύει τον τρίτο προβλήτα που η Piraeus Container Terminal (PCT), όπως ονομάζεται η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, έχει στα σκαριά. Ο κάπτεν Fu ετοιμάζεται τώρα να κάνει μια προσφορά για ολόκληρο τον Πειραιά, που η κυβέρνηση δύσκολα θα μπορέσει να αρνηθεί....
Χτες έφτασε… το τραίνο, η σιδηροδρομική δηλαδή διασύνδεση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκτυο. Και ο Fu μπορεί έτσι πλέον να ποντάρει, με τη σιγουριά που του δίνουν συμφωνίες όπως αυτή με τη Hewlett Packard (διότι υπάρχουν και άλλες στα σκαριά), σε ραγδαία ανάπτυξη και των εισαγωγών από την Ασία με προορισμό την Ευρώπη.
Ακόμα και αν τίποτα από όλα αυτά δεν συνέβαινε περιμένει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ότι το 2013 ο ΣΕΜΠΟ ΙΙ, ο πρώτος από τους δύο προβλήτες που λειτουργεί, θα αυξήσει τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στα 2,4 με 2,6 εκατομμύρια TEU από 2,1 εκατομμύρια το 2012. Ρυθμός ανάπτυξης δηλαδή της τάξης του 23%. Να σημειωθεί πως το 2012 η Cosco διακίνησε μέσω Πειραιά προς την Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο 2,1 εκατ. teu έναντι 1,18 εκατ. teu το 2011, μια αύξηση της τάξης του 76%.
Όμως, όπως αποκάλυψε μιλώντας στο Capital.gr ο Τάσος Βαμβακίδης, αναπληρωτής εμπορικός διευθυντής της Piraeus Container Terminal, ο προβλήτας ΙΙΙ που έχει επίσης αναλάβει με τη σύμβαση παραχώρησης να αναπτύξει και να λειτουργήσει η θυγατρική της Cosco, θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει πολύ σύντομα και σίγουρα εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2013. Μια επένδυση, η ανάπτυξη των δυο ΣΕΜΠΟ, της τάξης των 300 εκατομμύριων ευρώ.
Βρίσκεται δηλαδή πολύ κοντά στο να πετύχει αυτό που ο Fu Cheng Qiu έχει χαρακτηρίσει προ καιρού «ένα προκλητικό αλλά επιτεύξιμο εγχείρημα, να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη της ναυτιλιακής κοινότητας ώστε να στραφεί στον Πειραιά και να αυξηθεί η δυναμικότητα του τερματικού στο μέγιστο όγκο των 3,7 εκατομμυρίων TEU».
Τα οφέλη από μια τέτοια εξέλιξη είναι σημαντικά μεγαλύτερα ακόμα και από τα 500 εκατομμύρια ευρώ που κατέβαλε η Cosco στο ελληνικό δημόσιο το 2009 για να πάρει το μισό λιμάνι. Και αυτό, διότι η σαρωτική υπέρβαση των στόχων της σύμβασης παραχώρησης φέρνει πρόσθετα έσοδα στην κινεζική εταιρεία, αλλά και πρόσθετα φορολογικά έσοδα και ποσοστά από τα κέρδη στα ταμεία του ελληνικού κράτους, βασικού μετόχου του ΟΛΠ. Αναβαθμίζει δε ανυπερθέτως το διεθνές γεωοικονομικό εκτόπισμα της χώρας.
Έτσι χτες στα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει πλέον το Ικόνιο με ολόκληρη την Ευρώπη ο Fu Cheng Qiu έμοιαζε σίγουρα με τον πιο χαρούμενο άνθρωπο στην Ελλάδα. Και γιατί όχι; Ανάπτυξη, κερδοφορία, προσοχή από τον πολιτικό και επιχειρηματικό κόσμο και πάνω από όλα στο κέντρο ενός success story διεθνούς βεληνεκούς.
Λίγοι όμως είναι εκείνοι που έχουν αντιληφθεί αυτό το οποίο ετοιμάζεται να κάνει τώρα και ας το έχει αναρτημένο στην ιστοσελίδα της εταιρείας: «Είμαι σίγουρος ότι θα μετατρέψω την εταιρεία σε κορυφαίο εμπορευματικό κέντρο στην Ελλάδα και στην Ανατολική Μεσόγειο».
Πως θα το κάνει αυτό; Καλά πληροφορημένες πηγές, όχι από την πλευρά της PCT, οι οποίες είναι όμως σε θέση να γνωρίζουν σχεδιασμούς τόσο δικούς της όσο και των ανταγωνιστών της, αλλά και της κυβέρνησης, αποκαλύπτουν στο Capital.gr πως η κινεζική εταιρεία είναι έτοιμη να αναβιώσει και να επανακαταθέσει την πρότασή της για την απόκτηση ολόκληρου του Πειραιά.
Ήτοι, κατ’ ουσίαν, τον ΣΕΜΠΟ Ι, που τώρα ελέγχει και διαχειρίζεται απευθείας ο ΟΛΠ, το car terminal που διαχειρίζεται επίσης ο ΟΛΠ (και με σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης), και τον σταθμό της κρουαζιέρας. Να πάρει δηλαδή όλες τις μεγάλες παραχωρήσεις που αφορούν στον Πειραιά ταυτόχρονα και να δεσμευτεί και για επενδύσεις που θα χρειαστούν για την ανάπτυξή τους.
«Το τίμημα για μια τέτοια κίνηση υπολογίζεται ότι μπορεί να έχει τάξη μεγέθους άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων», αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι.
Πρόκειται ασφαλώς για κεφάλαια, που εφόσον πράγματι προσφερθούν, η κυβέρνηση θα είναι πολύ δύσκολο να τα αρνηθεί με δεδομένη την πίεση για «γρήγορες» και ουσιαστικές νίκες στις αποκρατικοποιήσεις αλλά και το επιτυχημένο αποδεδειγμένα ιστορικό του μοντέλου συνεργασίας με την Cosco.
Δύσκολο θα είναι επίσης να αποφευχθούν αντιδράσεις από ξένα συμφέροντα που ενδεχομένως να μην βλέπουν με καλό μάτι ούτε την γιγάντωση του Πειραιά ούτε την ενίσχυση του ρόλου του Πεκίνου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου