Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2008

Το Ίντερνετ μεταμόρφωσε την προεκλογική εκστρατεία



Ο Μπάρακ Ομπάμα και η κόρη του Μάλια, γελούν σε μια από τις διαφημίσεις του υποψηφίου των Δημοκρατικών που προβλήθηκε και μέσω του διαδικτύου

Νικητής στην προεκλογική περίοδο Ηνωμένες Πολιτείες αναδείχθηκε το Ίντερνετ. Αναλυτές σημειώνουν ότι η φετινή προεκλογική αναμέτρηση μεταξύ των δύο υποψηφίων θα μείνει στην ιστορία, κυρίως γιατί άλλαξε τους κανόνες. Άλλαξε οριστικά τον τρόπο με τον οποίο οι υποψήφιοι κερδίζουν ψηφοφόρους, προσελκύουν χρηματοδότες, οργανώνουν τους υποστηρικτές τους, διαχειρίζονται τη σχέση τους με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, επηρεάζουν την κοινή γνώμη, αντεπεξέρχονται σε πολιτικές επιθέσεις.

Η προεκλογική εκστρατεία στις Ηνωμένες Πολιτείες διεξήχθη για πρώτη φορά κυρίως στις λεωφόρους του κυβερνοχώρου και ο πολιτικός διάλογος μεταξύ υποψηφίων και υποστηρικτών των δύο υποψηφίων διεξήχθη επίσης μέσω των blogs, ενός μέσου επικοινωνίας που δεν υπήρχε πριν από τέσσερα χρόνια.

«Θα αναλύουμε για χρόνια τις φετινές εκλογές και το πώς μεταμόρφωσαν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο διεξάγονται οι εκλογικές αναμετρήσεις στις ΗΠΑ», τονίζει στην αμερικανική εφημερίδα «The New York Times», ο Μαρκ ΜακΚίνον, επικεφαλής στις προεκλογικές εκστρατείες του Τζορτζ Μπους, το 2000 και το 2004. «Σε αυτές τις εκλογές η ισχύς και η επιρροή του Ίντερνετ αξιοποιήθηκε με τρόπους που κανένας δεν είχε φανταστεί», τονίζει ο ίδιος.

Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στον τρόπο με τον οποίο αξιοποίησε τις δυνατότητες του διαδικτύου και όλων των λεγόμενων «νέων media» ο Μπάρακ Ομπάμα. Το γεγονός αυτό αναγνωρίζουν εξίσου τα στρατηγεία Ρεπουμπλικάνων και Δημοκρατικών. Επιστρατεύθηκαν νέα εργαλεία, που δεν υπήρχαν στην προηγούμενη προεκλογική αναμέτρηση, όπως το YouTube ή τα γραπτά τηλεφωνικά μηνύματα που μέχρι χθες υπενθύμιζαν στους ψηφοφόρους να πάνε στις κάλπες.

«Στις εκλογές του 2004 προσπαθήσαμε να αξιοποιήσουμε δημιουργικά τα νέα τεχνολογικά δεδομένα και το Ίντερνετ –όμως τότε γρήγορο Ίντερνετ υπήρχε μόνο στο 40% της χώρας», αναφέρει η Σάρα Τέιλορ, πολιτική διευθύντρια στο Λευκό Οίκο, κατά την εκστρατεία επανεκλογής του Τζορτζ Μπους. «Σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν σταθερό τηλέφωνο, αλλά έχουν κινητό ή πρόσβαση στο Internet. Ο Μπάρακ Ομπάμα έκανε καταπληκτική δουλειά στο να ενσωματώσει και να χρησιμοποιήσει υπέρ του τις προκλήσεις της νέας τεχνολογίας. Εδώ και έξι μήνες βλέπω καθημερινά τουλάχιστον μια ιντερνετική διαφήμιση για τον Ομπάμα».

Ακόμα περισσότερο, ο Ομπάμα κατάφερε να αξιοποιήσει αποτελεσματικά το Ίντερνετ για να χτίσει ένα τεράστιο και ισχυρό δίκτυο υποστηρικτών, το οποίο του επέτρεψε να βρει ικανή χρηματοδότηση αλλά και να επεκτείνει τον χάρτη της επιρροής του σε περιοχές που μέχρι πρότινος θεωρούνταν «κάστρα» των Ρεπουμπλικάνων.

Αυτό που κατάφερε ο Ομπάμα, με εργαλείο τις νέες τεχνολογίες, ήταν να προσεγγίσει και να διαφημιστεί σε ψηφοφόρους που μέχρι σήμερα δεν είχαν έρθει σε επαφή με τις ιδέες και τους υποψηφίους του Δημοκρατικού κόμματος, σε περιοχές όπως η Ιντιάνα, η Βόρεια Καρολίνα ή η Βιρτζίνια. Απέδειξε επίσης ότι δεν χρειάστηκε το δημόσιο σύστημα χρηματοδότησης της προεκλογικής του εκστρατείας. Χρησιμοποιώντας το Ίντερνετ για να επικοινωνήσει την πολιτική του και να συγκεντρώσει χρήματα, κατάφερε να μετατρέψει την προεκλογική εκστρατεία σε υπόθεση αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων.

«Ζούμε την αρχή μιας καθοριστικής και ριζοσπαστικής αλλαγής στον τρόπο με τον οποίο διεξάγονται οι προεκλογικές εκστρατείες», τονίζει ο Τέρυ Νέλσον, πολιτικός διευθυντής στην εκστρατεία του Μπους το 2004.

Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τα όσα κατάφερε ο Μπάρακ Ομπάμα, αλλά με μια πολύ σημαντική πολιτισμική αλλαγή την οποία έχει επιφέρει το ίδιο το διαδίκτυο: οι υποψήφιοι έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν πολύ πιο απαιτητικούς και καλά ενημερωμένους ψηφοφόρους. Το κοινό στο οποίο απευθύνονται οι υποψήφιοι διαβάζει blogs, ενημερώνεται από πολλές διαφορετικές πηγές ταυτόχρονα, ελέγχει την αξιοπιστία όσων λέγονται στις διάφορες προεκλογικές ομιλίες, ψάχνει την αλήθεια πίσω από φήμες ή πληροφορίες, κάνει ερωτήσεις, εκφράζει τη δυσπιστία του.

«Η καμπάνια μας πλέον ελέγχεται από τους ψηφοφόρους. Αμέτρητοι άνθρωποι μας είπαν όλους τους προηγούμενους μήνες, πως ‘είδα αυτή τη διαφήμιση και μπήκα στο Web να βρω περισσότερες πληροφορίες’», τονίζει στους «New York Times» ο Ντέιβιντ Πλουφ, επικεφαλής της προεκλογικής εκστρατείας του Ομπάμα. Ο ίδιος ωστόσο υποστηρίζει ότι όσο καλή χρήση της τεχνολογίας και όλων των διαθέσιμων εργαλείων και να κάνει κανείς, «αν δεν έχεις το πρόσωπο που εμπνέει τους ψηφοφόρους δεν μπορείς να φέρεις αποτελέσματα».

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=1407508


Δεν υπάρχουν σχόλια: