Τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ αναμένεται να αγγίξει στο τέλος του 2009 το συσωρευμένο χρέος του ΟΣΕ, της πιο ζημιογόνας ΔΕΚΟ
Επιδότηση άγονων γραμμών, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ορισμένα από τα μέτρα του νέου σχεδίου ανασυγκρότησης του ΟΣΕ που συζητήθηκε χθες στη Διυπουργική Επιτροπή, που συνεδρίασε στο υπουργείο Οικονομίας.
Το τελικό σχέδιο από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών αναμένεται τον Μάρτιο με την κυβέρνηση να αναζητά νέες πηγές χρηματοδότησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ, συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο.
Η επιτροπή «επικύρωσε» το νέο «βελτιωμένο» σχέδιο μεταρρύθμισης της πιο ζημιογόνας ΔΕΚΟ, του ΟΣΕ, το συσωρευμένο χρέος του οποίου αναμένεται να αγγίξει τα εννέα δισεκατομμύρια ευρώ στο τέλος του 2009. Παράλληλα το υπουργείο Μεταφορών θα προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών για τη μείωση των ελλειμμάτων που γεννά καθημερινά ο ΟΣΕ και φτάνουν τα 2,5 εκατ. ευρώ.
«Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε ρευστότητα στον ΟΣΕ για τα επόμενα δύο έτη, χρονικό διάστημα που θα είναι μεταβατικό, ώστε ο Οργανισμός να εξασφαλίσει τη σωστή και υγιή λειτουργία του», είπε, μιλώντας στην «Η» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών, τονίζοντας ότι αυτή τη στιγμή οι ζημιές του Ομίλου ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος, προτεραιότητα έχει να βρεθεί υγιής τρόπος χρηματοδότης για τον ΟΣΕ και κατόπιν να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες (μείωση προσωπικού, αυξήσεις τιμολογίων, αναπροσαρμογή δρομολογίων) ώστε να υπάρξει μείωση χρεών και αύξηση εσόδων.
Σημειώνεται ότι όλες οι παραπάνω ενέργειες που προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ θα πρέπει να έχουν εφαρμοστεί μέχρι το καλοκαίρι και όχι άμεσα όπως αναμενόταν. «Για να βρούμε τρόπους υγιούς χρηματοδότησης θα πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες μέχρι το καλοκαίρι», πρόσθεσε το ίδιο στέλεχος.
Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ ο Οργανισμός θα «σπάσει» σε συνολικά τρία κομμάτια.
1. Το πρώτο θα είναι ο ΟΣΕ που θα αναλάβει μεγάλο τμήμα των χρεών του Ομίλου και θα έχει τον επιτελικό σχεδιασμό όλων των ενεργειών των άλλων δύο εταιρειών. Σε αυτή την εταιρεία θα μείνουν και οι περισσότεροι εργαζόμενοι.
2. Η δεύτερη εταιρεία θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ που αναλαμβάνει τις υποδομές και η οποία απορροφά και τη ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει αναλάβει την ακίνητη περιουσία.
Σε αυτή την εταιρεία θα ενοποιηθεί και κομμάτι της ΕΔΙΣΥ. Εργο της θα είναι η ανάπτυξη δικτύου, η απορρόφηση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων αλλά και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας όπου αναμένονται σημαντικές υπεραξίες μια και ο ΟΣΕ είναι ο δεύτερος μεγαλοϊδιοκτήτης ακίνητης περιουσίας μετά την εκκλησία. «Η αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ μπορεί να ανέρχεται ακόμα και σε 7 δισ. ευρώ» είπε το ίδιο στέλεχος του υπουργείου τονίζοντας ότι από αυτή αξιοποιήσιμη είναι ακίνητη περιουσία αξίας περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο, διευκρίνησε από την περιουσία αυτή ο Οργανισμός μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη.
3. Η τρίτη εταιρεία είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία και έχει αναλάβει την επιβατική και εμπορευματική κίνηση του ΟΣΕ.
Ως ανώνυμη εταιρεία μπορεί να έχει έσοδα από διαφημιστικές καμπάνιες στους συρμούς που κυκλοφορεί, ενώ παράλληλα θα έχει τη δυνατότητα επιπλέον εσόδων από την αύξηση των εισιτηρίων και την αναπροσαρμογή των δρομολογίων με περικοπές όπου η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη και αύξηση συχνοτήτων σε όσες διαδρομές υπάρχει ζήτηση. Υπενθυμίζεται ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια προβλεπόταν και στο σχέδιο που έχει εξαγγείλει ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν το 80% των σημερινών τιμών στα δρομολόγια με μεγάλη επιβατική κίνηση. «Είναι η εταιρεία που πρέπει να βρούμε τρόπο να σταθεί στα πόδια της» είπε χαρακτηριστικά το υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου.
Ήδη ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών κ. Ε. Στυλιανίδης έχει ζητήσει από τους διευθύνοντες συμβούλους όλων των εταιρειών του ΟΣΕ να συντάξουν μελέτες στις οποίες θα αναφέρεται η οικονομική κατάσταση του κάθε Οργανισμού, οι πιθανές πηγές εσόδων αλλά και το πλεόνασμα προσωπικού ώστε να υλοποιηθεί το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Παράλληλα θα υπάρξει και στελέχωση των νέων εταιρειών, προκειμένου να υλοποιηθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις.
Δάνεια
Ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο ο ΟΣΕ συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι στιγμής είναι ο δανεισμός της εταιρείας.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο εγκρίθηκε δάνειο 800 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ εντός του 2009 ο ΟΣΕ και η ΕΔΙΣΥ (σιδηροδρομική υποδομή) πρόκειται να δανειοδοτηθούν με ακόμη 1,5 δισεκατομμύριο, δάνεια τα οποία εγκρίθηκαν πριν από περίπου ένα μήνα.
Την προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα ελήφθη απόφαση ο ΟΣΕ να πάρει τα πρώτα 700 εκατομμύρια ενώ εντός του έτους αναμένεται να ζητήσει και τα υπόλοιπα 800 εκατομμύρια ευρώ.
Της ΜαρίαΣ Μόσχου
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου