Τα παραδείγματα πολλά, ακόμη και στη χώρα μας, η οποία παραμένει υπό ψηφιακή ανάπτυξη. Από τα πιο χαρακτηριστικά, η πρόσφατη προεκλογική περίοδος των Ευρωεκλογών 2009, όπου τα blogs έπαιξαν κύριο ρόλο στις εξελίξεις, έκαναν αποκαλύψεις και συμμετείχαν στη διαμόρφωση της πολιτικής ατζέντας.
Πριν από λίγες ημέρες, όταν έγινε γνωστή η γνωμοδότηση, του πλέον συνταξιούχου Σανιδά, γράφαμε ότι o διάλογος, η αρθρογραφία, η ειδησεογραφία, τα μηνύματα των πολιτών, το ξεμπρόστιασμα των κακών συμπτωμάτων της καθημερινότητας, όλα αυτά είναι υγιή στοιχεία ενός κόσμου που αλλάζει (βλ. Γιατί ενοχλούν τα blogs). Το διαδίκτυο εξελίσσεται σε είδος πρώτης ανάγκης, η τηλεόραση χάνει το νόημά της, οι σημερινοί μαθητές του δημοτικού δεν θα πιάσουν ποτέ εφημερίδα στα χέρια τους.
Οι εξελίξεις είναι όντως ραγδαίες, άσχετα αν δεν το αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες, οι οποίοι σκέφτονται με όρους του χθες. Η δημοσιογραφία των πολιτών όμως, ξεπερνά τον κυβερνητικό τρόπο σκέψης.
Στο ελληνικό διαδίκτυο, το πρώτο κύμα ανάπτυξης των blogs ολοκληρώνεται. Στην αρχή οι προσπάθειες ήταν ηρωϊκές και πέτυχαν (βλ. Blogs Rule). Πολύ σύντομα όμως, τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Η εικόνα των πολιτικών blogs ήδη αλλάζει. Η ανάπτυξή τους εσωτερικεύει τεχνικές σχεδιασμού και αναδιάταξης των πληροφοριών, διευκολύνοντας την πλοήγηση και στοχεύοντας σε ευρύτερο κοινό.
Για παράδειγμα, η ανανέωση του antinews, ενός εκ των πλέον σοβαρών πολιτικών blogs στη χώρα είναι πολύ θετική εξέλιξη, όπως και η φιλοξενία διαφήμισης, που ήδη συμβαίνει σε άλλα πολιτικά sites, όπως το parapolitika.
Το γεγονός ότι η διαφημιστική δαπάνη σιγά σιγά μετακομίζει προς το διαδίκτυο αποτελεί χαρακτηριστική ένδειξη της επανάστασης που προκαλεί και στη χώρα μας η ανεξάρτητη ψηφιακή δημόσια γραφή. Στο εξωτερικό οι εξελίξεις τρέχουν με ταχύτητα. Στις ΗΠΑ το μερίδιο του διαδικτύου στη συνολική διαφημιστική δαπάνη πλησιάζει το 10% (αν και, όπως σε όλους τους τομείς, σημείωσε μείωση φέτος). Στην Ευρώπη τα πράγματα κινούνται πιο αργά, αλλά σε ψηφιακό χρόνο, τα άλματα μπορεί ξαφνικά να λάβουν εντυπωσιακή μορφή.
Ήδη οι μεγάλες εκδοτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα μελετούν στρατηγικές κινήσεις στο διαδίκτυο. Αρκετέ το έχουν ήδη κάνει πράξη. Και αυτό γιατί έχουν – επιτέλους – αντιληφθεί ότι η ψηφιακή πρόοδος είναι μονόδρομος, και το περιεχόμενο είναι αυτό που μετράει. Αν διαθέτεις περιεχόμενο που αξίζει, τότε οι χρήστες θα έρθουν και θα παραμείνουν. Απόδειξη τα πολιτικά blogs, τα οποία καθημερινά προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες.
Και βέβαια, κανείς δεν πρέπει να έχει αμφιβολία ότι σε λίγα χρόνια, στους μεγάλους ομίλους Μέσων Ενημέρωσης, τα έντυπα προϊόντα θα συντηρούνται από τις ψηφιακές υπηρεσίες περιεχομένου. Πολλά δε από τα έντυπα θα λάβουν ad hoc χαρακτήρα, θα τυπώνονται δηλαδή μόνο όταν υπάρχει λόγος, όπως για πράδειγμα σε επετείους, στα τέλη του έτους, όταν συμβαίνουν συνταρακτικά γεγονότα, κ.λπ….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου