Σάββατο 1 Αυγούστου 2009

Κόβονται δεκάδες δρομολόγια του ΟΣΕ


του ΑΧ. ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ

Και ακριβό και σπάνιο! Σαμπάνιες θα ανοίξουν τα ΚΤΕΛ το πρωί του Σαββάτου, καθώς ο ΟΣΕ προχωρεί στη μεγαλύτερη περικοπή δρομολογίων στην ιστορία της μεταπολίτευσης, παραχωρώντας νομοτελειακά μεταφορικό έργο στον ανταγωνισμό.


Συγκεκριμένα, αποκόπτεται η Δυτική Θεσσαλία από την υπόλοιπη χώρα, ελαχιστοποιείται η σύνδεση του διπόλου Λάρισας- Βόλου, καταργείται ο Προαστιακός των Σερρών, μειώνονται τα δρομολόγια του Προαστιακού της Θεσσαλονίκης, αποδεκατίζεται ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου, ενώ όλα τα τρένα προς τον Εβρο θα σταματούν στην Αλεξανδρούπολη, απ΄ όπου το ταξίδι θα συνεχίζεται με τοπικές αμαξοστοιχίες.

Η διοίκηση του ΟΣΕ προχώρησε σε αυτή την απόφαση στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανασυγκρότησης που είχε εξαγγείλει ο πρώην υπουργός Μεταφορών (και νυν Ανάπτυξης) κ. Κ. Χατζηδάκης , το οποίο και εφαρμόζει ο διάδοχός του κ. Ευρ. Στυλιανίδης , έπειτα από σχετική οικονομοτεχνική μελέτη του οίκου ΡricewaterhouseCoopers. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου, οι περικοπές των δρομολογίων, σε συνδυασμό με τη μισθωτή εφεδρεία αλλά και τη σταδιακή αύξηση των εισιτηρίων, θα μειώσουν το έλλειμμα του οργανισμού. Ωστόσο, αν αφαιρεθούν οι δαπάνες για τα έργα του σιδηροδρόμου και το κόστος των μη επιδοτούμενων, όπως συμβαίνει στη θάλασσα, «άγονων» γραμμών της στεριάς, οι πραγματικές οφειλές από το μεταφορικό έργο του οργανισμού φθάνουν μόνο στο 10% των 9 δισ. ευρώ. Ισως όμως όλη η συζήτηση για τις περικοπές του σιδηροδρόμου δεν θα είχε νόημα αν δεν συνέτρεχαν δύο βασικές εξελίξεις- μία συμβολική και μία ουσιώδης. Η συμβολική είναι ότι ολόκληρος πλέον ο πλανήτης, από την Ισπανία ως το Βιετνάμ και από την Πολωνία ως το Μαρόκο, επενδύει δισεκατομμύρια στον σιδηρόδρομο, καθώς πρόκειται για τη βέλτιστη συγκοινωνιακή, περιβαλλοντική και οικονομική λύση.

«Θα χρησιμοποιήσουμε το μεταφορικό μοντέλο του Στρασβούργου ως πρότυπο». Η ρήση δεν ανήκει σε κάποιον ευρωπαίο αξιωματούχο της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά στον υπουργό Μεταφορών των ΗΠΑ Ρέι Λα Χουντ, ο οποίος τις προηγούμενες ημέρες ταξίδεψε σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για να δει πώς λειτουργούν τα γρήγορα τρένα της Γηραιάς Ηπείρου. Ο ρεπουμπλικανικών καταβολών Λα Χουντ εξασφάλισε 13 δισ. δολάρια για την επόμενη πενταετία, για τον εκσυγχρονισμό και την ηλεκτροδότηση δέκα σιδηροδρομικών δικτύων των ΗΠΑ. Ακόμη και οι Αμερικανοί, το πλέον αυτοκινούμενο έθνος του πλανήτη, με τη βιομηχανία και την κουλτούρα του αυτοκινήτου να έχει εμποτίσει τον πολιτισμό τους, στρέφονται στον σιδηρόδρομο.

Η ουσιώδης εξέλιξη ωστόσο ενδέχεται να στερήσει από το δημόσιο ταμείο πολύ περισσότερα απ΄ όσα θα γλιτώσει από τις περικοπές των τρένων. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια η χώρα μας έχει «ρίξει» μερικά δισεκατομμύρια ευρώ στον εκσυγχρονισμό των δικτύων, των αμαξοστοιχιών και των υπηρεσιών του ΟΣΕ και τα συγκεκριμένα κονδύλια προήλθαν από τα εθνικά και τα κοινοτικά ταμεία, δηλαδή από τα χρήματα των ελλήνων και των ευρωπαίων φορολογουμένων. Αυτό που αναπόφευκτα δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα είναι ότι οι περικοπές έρχονται ύστερα από μιάμιση δεκαετία συνεχών επενδύσεων, κάτι που εναντιώνεται σε κάθε επιχειρηματική λογική. Το δεύτερο, που ενδεχομένως να το πληρώσουμε πολύ πιο ακριβά, είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση χρηματοδότησε τα συγκεκριμένα έργα βάσει μελετών και συγκεκριμένων δεσμεύσεων.

Το δίκτυο «Επιβάτης» έχει εξαγγείλει ότι, εφόσον το υπουργείο δεν ανακαλέσει τις περικοπές, θα προσφύγει μαζί με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Επιβατών στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπου θα καταγγείλει «την υπολειτουργία ή μη λειτουργία γραμμών για τον εκσυγχρονισμό των οποίων δαπανήθηκαν κονδύλια της ΕΕ». Αρα, ουδείς αποκλείει ότι η χώρα μας δεν θα φθάσει για ακόμη μία φορά στο εδώλιο του κατηγορουμένου στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και δεν θα κληθεί να πληρώσει ιδιαίτερα «τσουχτερά» πρόστιμα.

Ακόμη, τίθενται σοβαρά ερωτήματα και για την αποτελεσματικότητα των περικοπών των δρομολογίων. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, προ της λήψης της απόφασης για περικοπές δεν προηγήθηκε καμία έρευνα αγοράς για την υπάρχουσα και δυνητική ζήτηση, τη δυνατότητα ανάπτυξης, τον περιορισμό του κόστους ανά δρομολόγιο ή «οτιδήποτε άλλο».

Δεν υπάρχουν σχόλια: