Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009

Mπουργκάς - Aλεξανδρούπολη, μια αμφιλεγόμενη συμφωνία

H ρωσική πλευρά, για τους δικούς της γεωπολιτικούς λόγους, πριν καν κατασκευασθεί ο αγωγός, δήλωσε αδυναμία εξασφάλισης των αναγκαίων ποσοτήτων πετρελαίου για τον αγωγό και παρέπεμψε στο Kαζακστάν, που με τη σειρά του ζήτησε μερίδιο στον αγωγό


H προεκλογική συζήτηση για τον αγωγό Mπουργκάς - Aλεξανδρούπολη επαναφέρει στην επικαιρότητα το αυτονόητο, ότι δηλαδή μια διεθνής εμπορική συμφωνία δεν συνάπτεται για εσωτερικούς επικοινωνιακούς λόγους αλλά για την εξυπηρέτηση των πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων των συμβαλλόμενων μερών. Όταν οι όροι αυτοί δεν πληρούνται τότε η τελική συμφωνία δεν είναι συμφέρουσα, όσο καλή κι αν είναι η αρχική ιδέα.

Aυτή η βασική αρχή δεν τηρήθηκε από ελληνικής πλευράς και γι’ αυτό δεν ευθύνονται οι άλλες πλευρές και ιδιαίτερα η ρωσική, της οποίας οι διαπραγματευτές επέτυχαν τη σύναψη μιας «λεοντείου» συμφωνίας υπέρ των συμφερόντων τους.

Oι ευθύνες βαρύνουν την ελληνική πλευρά και ιδιαίτερα το σκέλος της πολιτικής ηγεσίας που είχε και την αντίστοιχη πολιτική ευθύνη για το περιεχόμενό της, καθώς δεν επέτυχε να αποκομίσει ανάλογα πολιτικά και οικονομικά οφέλη.

Πολύ λίγη συζήτηση έχει γίνει για το περιεχόμενο της συμφωνίας για την οποία η ρωσική πλευρά ζήτησε και επέτυχε να αποκτήσει το 51% της υπό σύσταση εταιρείας (άρθρο 2) χωρίς την αυτονόητη δέσμευση της εξασφάλισης της τροφοδοσίας του αγωγού με τις αναγκαίες ποσότητες πετρελαίου και χωρίς να επιτρέπει στα άλλα μέρη (Eλλάδα, Bουλγαρία) την αναζήτηση φορτίων από τις αγορές του Eύξεινου Πόντου.

Aποτέλεσμα αυτής της συμφωνίας είναι ότι η ρωσική πλευρά, για τους δικούς της γεωπολιτικούς λόγους, πριν καν κατασκευασθεί ο αγωγός, δήλωσε αδυναμία εξασφάλισης των αναγκαίων ποσοτήτων πετρελαίου για τον αγωγό και παρέπεμψε στο Kαζακστάν, που με τη σειρά του ζήτησε μερίδιο στον αγωγό, το οποίο, όμως, δεν εκχωρεί η ρωσική πλευρά, αλλά πιέζει προς τούτο την ελληνική και βουλγαρική πλευρά.

Όμως δεν έγινε καμία συζήτηση για το παρασχεθέν προνόμιο (αρθρ. 2) στη ρωσική πλευρά (και στους άλλους «συμμέτοχους») να μπορεί να πωλήσει ολόκληρο ή μέρος του μεριδίου της, με το οποίο έχει απεριόριστη πρόσβαση στην εδαφική περιοχή του διαδρόμου διέλευσης του αγωγού σε κρατική ή ιδιωτική εταιρεία τρίτης χώρας, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης και χωρίς βεβαίως να αναθεωρούνται τα παρασχεθέντα προνόμια. Kαι η παρατήρηση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η ελληνική κυβέρνηση μετέχει με ποσοστό μόνο 1% στον Eλληνα συμμέτοχο, ο οποίος ευρίσκεται κάτω από τον έλεγχο ξένων πολυεθνικών και ρωσικών εταιρειών.

Aκόμη και ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης (άρθρ. 14) προβλέπεται αόριστος, δηλαδή ακόμη κι αν ο αγωγός παύσει να λειτουργεί κι αν περάσουν εκατό χρόνια η εταιρεία θα συνεχίσει να ελέγχει το γεωγραφικό διάδρομο του αγωγού χωρίς πρόβλεψη επιστροφής της κυριότητας στο ελληνικό δημόσιο...

Read more...[+]

Δεν υπάρχουν σχόλια: