Του Καθηγητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ*
Είναι αλήθεια ότι πριν μερικά χρόνια όλοι εμείς που ζήσαμε στο εξωτερικό διαφοροποιούσαμε τη συμπεριφορά ανάμεσα σε Έλληνες και άλλους με κριτήριο την ανθρωπιά που εμείς ανέκαθεν δείχναμε απέναντι σε κάποιον συνάνθρωπό μας, ακόμη και άγνωστο, που βρισκότανε σε κατάσταση ανάγκης ή κινδύνου. Ο Έλληνας, χωρίς πολλή σκέψη, εμπλέκονταν στο προσωπικό δράμα κάποιου ατόμου που δέχονταν επίθεση στο δρόμο, σε αντίθεση με τους ξένους που αδιαφορούσαν ή απέφευγαν ακόμη και να παρακολουθήσουν μια συμπλοκή ως μάρτυρες. Εκείνη η ειδοποιός διαφορά στη συμπεριφορά Ελλήνων και άλλων απέναντι σε κάποιον άγνωστο συνάνθρωπό μας τείνει να εξαφανιστεί τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας.
Το κλασικότερο, ίσως, σε διεθνή επίπεδα παράδειγμα απάθειας και αδιαφορίας απέναντι σε κάποιον που αντιμετωπίζει ένα κίνδυνο αποτελεί η ιστορία της τραγικής εκείνης γυναίκας, της Κίτυ Γενοβέζε, που δέχθηκε την επίθεση αγνώστου καθώς επέστρεφε από τη δουλειά στο σπίτι της τα χαράματα μιας μέρας του Μάρτη 1964. Επί μισή σχεδόν ώρα ο μανιακός δολοφόνος κατάσφαζε το θύμα του και οι συνολικά 38 αυτόπτες μάρτυρες παρακολουθούσαν κρυμμένοι πίσω από τις κουρτίνες των παραθύρων τους, άκουγαν τις κραυγές της άτυχης γυναίκας χωρίς όχι μόνο να επέμβουν προσωπικά αλλά ούτε καν να τηλεφωνήσουν στην αστυνομία της Νέας Υόρκης!...
Απάθεια; Αδιαφορία; Απανθρωπιά; Όχι ακριβώς! Οι 38 αυτόπτες μάρτυρες της δολοφονίας της Κίττυ Γενοβέζε εκείνο το βράδυ του 1964 στη περιοχή του Κουήνς της Νέας Υόρκης, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν παρακολούθησαν απλά και μόνο το δράμα και στη συνέχεια επέστρεψαν στα κρεβάτια τους για να συνεχίσουν τον ύπνο του...δικαίου. Οι άνθρωποι αυτοί παρέμειναν κυριολεκτικά «καρφωμένοι» στις θέσεις τους από τα διαδραματιζόμενα, απορροφήθηκαν από την τραγικότητα των εξελισσόμενων μπροστά στα μάτια τους σκηνών, πάγωσαν με άλλα λόγια, ανήμποροι να επέμβουν...
Ο καθένας και η καθεμιά μας ίσως έχουμε ζήσει από κοντά κάποιες τραγικές στιγμές κινδύνου συνανθρώπων μας. Σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν κινδυνεύει η αρτιμέλεια ή και η ζωή κάποιων έστω και αγνώστων συνανθρώπων μας λειτουργεί άμεσα στον καθένα και την καθεμιά μας ένας ισχυρός μηχανισμός παρακίνησης-προτροπής για την παροχή συμπαράστασης και βοήθειας. Έχουμε παράλληλα μέσα μας και ισχυρούς μηχανισμούς αναστολών που μας υπαγορεύουν να μείνουμε μακριά καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να υποστούμε και εμείς κάποια σωματική βλάβη, ή τραυματισμό στην προσπάθεια παροχής βοήθειας. Φυσικά υπάρχουν και τα παραδείγματα γενναίων ανδρών και γυναικών που στην προσπάθειά τους να σώσουν μια ζωή θυσιάζουν τη δική τους. Αναμφίβολα υπάρχουν τα άτομα που με έντονο μέσα τους το συναίσθημα του αλτρουισμού ξεπερνούν τις κλασικές προσωπικές αναστολές που αδρανοποιούν τους περισσότερους ανθρώπους σε παρόμοια περιστατικά και καταστάσεις. Ας αναλύσουμε τις αντιδράσεις των «θεατών» με την βοήθεια ενός ειδικού ερμηνευτικού σχήματος.
Πρώτον, οι θεατές πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι πράγματι κάτι συμβαίνει και μάλιστα κάτι σοβαρό για την υπαρξιακή οντότητα του συνανθρώπου τους. Αφοσιωμένοι και απορροφημένοι οι περισσότεροι διαβάτες στα δικά τους προβλήματα, στις δικές τους σκέψεις, ενδέχεται ούτε καν να προσέξουν τον συνάνθρωπό τους και κάποιο περιστατικό που αναπάντεχα δημιουργήθηκε μπροστά τους.
Δεύτερον - πρέπει να πεισθούν ότι πράγματι πρόκειται για επικίνδυνη κατάσταση που απειλεί τη ζωή του άγνωστου συνανθρώπου τους, πρέπει με άλλα λόγια να ερμηνεύσουν τις κινήσεις και τη συμπεριφορά του ως ενδείξεις ότι "έπαθε κάτι σοβαρό".
Τρίτον - και όταν ακόμη πεισθούν ότι ο συνάνθρωπος τους πράγματι κάτι σοβαρό έχει πάθει και όντως κινδυνεύει και χρειάζεται βοήθεια-τα περισσότερα άτομα είναι σε θέση να βοηθήσουν; Σε πολλούς έρχεται άμεσα η σκέψη κάποιου γιατρού... Κάποιος συνήθως φωνάζει " μήπως υπάρχει γιατρός ή νοσοκόμος ανάμεσά μας;" Άλλοι πάνω στη σύγχυση του σοκ, μπερδεύουν το ευκταίο και το πραγματικό και υποσυνείδητα εύχονται ότι κάποιος έχει κιόλας φωνάξει το 166 [ ΕΚΑΒ ] ή έχει τηλεφωνήσει το 100.
Το ξάφνιασμα που όλοι οι θεατές αισθάνονται τη στιγμή που κάτι συμβαίνει σε κάποιον συνάνθρωπό μας και οι αναστολές τείνουν να μας αδρανοποιούν. Ιδιαίτερα όταν πολλά άτομα γίνονται αυτόπτες μάρτυρες μιας επικίνδυνης κατάστασης " η ψυχολογία της μάζας " ενεργεί ως αυτόνομος ανασταλτικός παράγοντας μειώνοντας την επιτυχία των πράξεων που απαιτούνται για να σωθεί μια ζωή !
Όταν ένα μόνο άτομο βρεθεί κοντά σε κάποιον που κινδυνεύει, τότε το άτομο μόνο του -με αποκλειστικό γνώμονα τα δικά του βιώματα και την ψυχοσύνθεσή του - θα αποφασίσει εάν θα επέμβει, πώς θα επέμβει, ή εάν θα αποφύγει την επέμβαση. Όσο παράδοξο και εάν ακούγεται αυτό τα άτομα ως μέλη μιας ομάδας αδρανοποιούνται πολύ πιο εύκολα καθώς η ευθύνη για πρωτοβουλία διαχέεται σε ολάκερη την ομάδα!
Οι σύγχρονοι Έλληνες απασχολημένοι με τα δικά τους προβλήματα ή προσπερνούν περιπτώσεις κινδύνου ενός συνανθρώπου ή ακόμη " κρατιούνται μακριά " από καταστάσεις και προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάποιοι συνάνθρωποί μας συχνά “ υπακούοντας ” σε αυτό που, αρχές του 21ου αιώνα, εύστοχα – έστω και με σαφή περιπαικτική διάθεση η κοινή γνώμη και οι νεολαίοι μας χαρακτηρίζουν ως την 11η των νέο-Ελλήνων εντολή, «ού...μπλέξεις!...»
Τι κρίμα, αλήθεια!...
* Ο καθηγητής ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ θα είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις εκλογές του Οκτώβρη 2010
5 σχόλια:
Αγαπητέ greeks_against_stupidity είναι αν θυμάμαι η δεύτερη φορά που χωρίς επιχειρήματα κάνεις κριτική και απαξιώνεις ένα σημαντικό άνθρωπο όπως ο Γιώργος Πιπερόπουλος.
Δεν θεωρούμε λοιπόν ότι η συμπεριφορά σου είναι απαράδεκτη ως εκ τούτου το σχόλιο σου κρίνεται απαξιωτικό και προσβλητικό και φυσικά διαγράφεται.
Σου απευθύνουμε αγωνιστικούς χαιρετισμούς και σε ευχαριστούμε για την επίσκεψη σου.
Αγαπητέ Citypress-gr.admin
Απευθύνοντας σας κι εγώ με τη σειρά μου αγωνιστικούς χαιρετισμούς, αναρωτιέμαι που ακριβώς είδατε την έλλειψη επιχειρημάτων, ασφαλώς όχι στην πρώτη ανάρτηση μου. Επειδή όμως θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει καλή θέληση και λογική σας παραθέτω το παρακάτω link : http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect και αμετάφραστο το κείμενο που περιλαμβάνεται στο link. «According to an article published in American Psychologist in 2007, the original story of Kitty Genovese's murder was exaggerated by the media. Specifically, there were not 38 eyewitnesses, the police were contacted at least once during the attack, and many of the bystanders that overheard the attack could not actually see the event. The authors of the article suggest that the story continues to be misrepresented in social psychology textbooks because it functions as a parable and serves as a dramatic example for students.»
Κρίνετε μόνος σας το, όποιο ειρωνικό μου ύφος και επιτρέψτε μου να πω με κάποια πικρία την έλλειψη επιχειρημάτων μου
Με εκτίμηση αν και αισθάνομαι αδικημένος
http://greeksagainststupidity.blogspot.com/
Η προσωπική εμπάθεια αυτού, αυτής, αυτών που κρύβονται πίσω από το ιστολόγιο greeks against stupidity δεν τους επιτρέπει ούτε να αντιληφθούν το πνεύμα της παραγράφου που παραθέτουν, την εννοια της χρήσης των 38 μαρτύρων που δεν ήταν 38 ως "παραβολή" για τη μεταφορά ξκάποιων χρήσιμων ψυχοκοινωνικών εννοιών όπως ΑΚΡΙΒΩΣ αυτό που προσπαθώ να μεταφέρω στο άρθρο μου.
Σχολιάζω την επίθεσή τους επειδή τα γραπτά μένουν και επειδή αισθάνομαι ιδιαίτερα τιμημένος από αυτόν, αυτήν, αυτούς, αυτές που το μόνο "σημαίνον" πρόσωπο για την επίθεσή τους είναι ο Χριστιανός Γιώργος Πιπερόπουλος.
Εάν δείτε το ιστολόγιο τους θα διαπιστώσετε ότι από την μέρα που δημιουργήθηκε μέχρι σήμερα έχει ελάχιστες αναρτήσεις τη στιγμή που εσείς και άλλα αγαπημένα μου blogs έχετε κάνει αμέτρητες αναρτήσεις.
Δείτε, όμως, δύο πολύ ενδιαφέρουσες και ίσως και πολύ προσδιοριστικές του χαρακτήρα των επικριτών μου που φιγουράρουν μέσα στις ελάχιστες αναρτήσεις τους...
Πώς να χαρακτηρίσει κανείς τον/την/τους/τις όταν στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης απονέμουν Νόμπελ...Ηλιθιότητας???
Θα το έκαναν αυτό ποτέ για έναν Ραββίνο ή έναν Ιμάμη?
http://greeksagainststupidity.blogspot.com/2009/04/blog-post_2159.html
Δείτε και ένα άλλο ενδιαφέρον άρθρο τους
http://greeksagainststupidity.blogspot.com/2009/06/blog-post.html
Τελικά, μιά και δηλώνει/δηλώνουν ως έδρα τους τη Θεσσαλονίκη γιατί δεν μπαίνουν στον κόπο να ΄ρθουν να με διορθώσουν αυτοπροσώποω στο Πανεπιστήμιο και με...κυνηγούν στα blogs στα οποία εγώ θα συνεχίσω να αρθρογραφώ επειδή ΔΕΝ θέλω να έχω δικό μου κρίνοντας ότι ΔΕΝ είμαι τόσο σπουδαίος...
φιλικά
γιώργος πιπερόπουλος
έχουμε ήδη σχολιάσει στο blog μας την απάντηση του κ. Πιπερόπουλου. σε κάθε περιπτώση ευχαριστούμε για την φιλοξενία
αδελφοι μετανοειτε...προς τι το μισος και ο αλληλοσπαραγμος...
Δημοσίευση σχολίου