Παρασκευή 2 Απριλίου 2010

Σανίδα σωτηρίας οι αποκρατικοποιήσεις

 Σύμφωνα με το σημερινό Βήμα:

Διέξοδο στις αποκρατικοποιήσεις θα αναζητήσει αμέσως μετά το Πάσχα η κυβέρνηση με στόχο την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ.Παπακωνσταντίνου δήλωσε ότι «το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα αφού συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο». Ωστόσο ο αρχικός στόχος για έσοδα 2,5 δισ. ευρώ το 2010 από αποκρατικοποιήσεις, όπως περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ), είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί, με δεδομένες τις αποτρεπτικές συνθήκες που επικρατούν στις αγορές την περίοδο που διανύουμε.

* ΟΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης είναι η πώληση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (της εταιρείας διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου) με την ένταξη στην εταιρεία στρατηγικού εταίρου κυρίως για την εκμετάλλευση των εμπορευματικών μεταφορών. Παράλληλα εξετάζεται η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.

Το αμέσως επόμενο διάστημα...
...το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σε συνεννόηση με τη Γενική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων, θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου ο οποίος θα αναλάβει την αποτύπωση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης του ΟΣΕ. Η εξυγίανση του Οργανισμού αποτελεί μία από τις άμεσες προτεραιότητες που έθεσε ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο της Μ. Τρίτης καθώς ο Οργανισμός κοστίζει 4 εκατ. την ημέρα, ποσό διπλάσιο από αυτό που στοίχιζε η Ολυμπιακή. Συνολικά το έλλειμμα του Οργανισμού αγγίζει τα 10 δισ. ευρώ. Θεωρείται πάντως μονόδρομος η μελλοντική σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με τον ιδιώτη να αναλαμβάνει τη διακίνηση των εμπορευμάτων και το κράτος τις μετακινήσεις των επιβατών. Επίσης μέσα στην επόμενη διετία αναμένεται να αποχωρήσουν από τον ΟΣΕ λόγω συνταξιοδότησης περίπου 1.500 άτομα. Η εθελούσια έξοδος θα ματαιωθεί οριστικά και όσοι έχουν δικαίωμα συνταξιοδότησης θα συνταξιοδοτηθούν. Οι ανάγκες σε προσωπικό θα καλυφθούν όπου είναι δυνατόν με μετατάξεις και θα μπει φρένο στους μισθούς των 7.000 και 8.000 ευρώ.

* ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ. Πάγια θέση της κυβέρνησης είναι να διατηρήσει τον έλεγχο τουλάχιστον σε όλες τις στρατηγικής σημασίας εταιρείες, όπως η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, η ΔΕΠΑ και η ΕΥΑΘ. Τόσο στη ΔΕΠΑ όσο και στις ΕΥΔΑΠ- ΕΥΑΘ το Δημόσιο εξετάζει την εκχώρηση μεριδίων είτε με πώληση είτε με ανταλλαγή μετοχών αλλά μόνο στις εταιρείες διαχείρισης και όχι στις εταιρείες δικτύου. Στη ΔΕΠΑ το Δημόσιο συμμετέχει με 65%, με το υπόλοιπο 35% να ανήκει στα ΕΛΛΠΕ. Η ΔΕΠΑ όμως είναι και ο μοναδικός κατά 100% μέτοχος του ΔΕΣΦΑ, που είναι ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου. Επομένως, αν το Δημόσιο επιθυμεί την πώληση μέρους της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ, θα πρέπει προηγουμένως να «αποκόψει» τον ΔΕΣΦΑ, που θα παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο, αφού είναι ο ιδιοκτήτης του δικτύου φυσικού αερίου. Για τη ΔΕΗ ισχύει σχεδιασμός για τη διατήρηση του 51% της εταιρείας.

* ΛΑΡΚΟ. Η προηγούμενη κυβέρνηση, μέσω των βασικών μετόχων της επιχείρησης, που είναι η Εθνική Τράπεζα και η ΔΕΗ, προωθούσε την πλήρη ιδιωτικοποίηση τηςβιομηχανίας σιδηρονικελίουτης χώρας. Οι εκλογές πρόλαβαν τις εξελίξεις και οι διαδικασίες πάγωσαν. Στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι η επανάληψη της διαδικασίας, με δεδομένο ότι οι τιμές του νικελίου έχουν και πάλι αυξηθεί, με αποτέλεσμα η εταιρεία να βρίσκεται κοντά σε λειτουργική κερδοφορία, κάτι που την καθιστά ελκυστική για τον υποψήφιο αγοραστή. Σοβαρό ενδιαφέρον έχουν εκφράσει τρεις όμιλοι. Πρόκειται κατ΄ αρχάς για τον ολλανδικό όμιλο Cunico, που ανήκει στις πολυεθνικές ΙΜR και ΒSG (οι οποίες ασχολούνται κυρίως με αδαμαντωρυχεία) και διαθέτει τη μεταλλουργία FΕΝΙ στα Σκόπια. Κρούση έχει γίνει και από την αυστραλιανή Western Μines, ενώ παραμένει πάντοτε ενεργό το ενδιαφέρον του ομίλου Μυτιληναίου.

* ΚΑΖΙΝΑ. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προωθεί την πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου στο Καζίνο Πάρνηθας και παράλληλα με την ανανέωση των αδειών των επτά καζίνων που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα στοχεύει στην άντληση 250-300 εκατ. ευρώ.

* ΟΠΑΠ. Η περίπτωση του ΟΠΑΠ είναι σύνθετη. Για την εταιρεία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον καθώς δεν θεωρείται καθόλου ευκαταφρόνητη πηγή εσόδων για το Δημόσιο. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τόνιζαν ότι τα χρήματα που θα εξασφάλιζε το ελληνικό Δημόσιο από την πώληση ενός μεριδίου του ΟΠΑΠ (περίπου 10%-15%) θα μπορούσε να τα εξασφάλιζε αν εισέπραττε τα έσοδα από τη συμμετοχή που ήδη έχει στον Οργανισμό (κατέχει περίπου 34%) για λιγότερο από τρία χρόνια. Επομένως στην παρούσα φάση και με δεδομένη τη χρηματιστηριακή «αναταραχή» μάλλον αναβάλλεται μια περαιτέρω μείωση του μετοχικού κεφαλαίου του Δημοσίου στον Οργανισμό που εξεταζόταν στις αρχές του χρόνου. Ωστόσο το Δημόσιο έχει επιλέξει για το δύσκολο 2010 την είσπραξη εσόδων πέραν του μερίσματος από τον Οργανισμό. Εξετάζεται συγκεκριμένα η «απομείωση» του κεφαλαίου ύψους 400-500 εκατ. ευρώ του ΟΠΑΠ με την τυπική δικαιολογία της παράτασης των αδειών λειτουργίας των παιγνίων που διαχειρίζεται και ίσως ο εμπλουτισμός της γκάμας με νέα αμιγώς διαδικτυακά παιχνίδια. * ΤΡΑΠΕΖΕΣ. Οσον αφορά τον τομέα των τραπεζών, η κυβέρνηση φαίνεται να επιλέγει μια στάση αναμονής επί του παρόντος. Υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι η ζημιά που θα προκύψει από μια περαιτέρω μείωση της παρουσίας του Δημοσίου στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και στην ΑΤΕ θα ήταν πολύ μεγαλύτερη από το κέρδος. Τα ίδια στελέχη αναφέρουν πως, αν το Δημόσιο αποφάσιζε την εκχώρηση του μάνατζμεντ σε άλλη ιδιωτική τράπεζα εντός Ελλάδας, ουσιαστικά θα δημιουργούσε μια υπερτράπεζα με ένα τεράστιο δίκτυο με πολύ μεγάλη ρευστότητα που θα προερχόταν από τα περίπου 3,5-4 δισ. των καταθέσεων του ΤΤ, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μια έντονη διαδικασία συγχωνεύσεων για τις υπόλοιπες εμπορικές τράπεζες σε μια προσπάθεια να αντέξουν τον εσωτερικό ανταγωνισμό. Ετσι σε μια τέτοια περίπτωση η κυβέρνηση θα έχανε τον μοναδικό ουσιαστικό μοχλό παρέμβασης για την ενίσχυση της ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας.

* ΔΑΑ. Αναφορικά με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος» δεν αποκλείεται μια μετοχοποίησή του, ενδεχομένως και από κοινού με τη γερμανική Ηochtief. Και εδώ το σενάριο περιπλέκεται λόγω της αστάθειας που επικρατεί στις χρηματαγορές.

* ΑΚΙΝΗΤΑ. Για τα αναξιοποίητα ακίνητα του Δημοσίου η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας εταιρείας-«ομπρέλας» που θα έχει υπό τη στέγη της όλα τα ακίνητα του Δημοσίου (Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου, Ολυμπιακά Ακίνητα, Τουριστικά Ακίνητα και περιουσία ΔΕΚΟ και ασφαλιστικών ταμείων).

Δεν υπάρχουν σχόλια: